Goede ideeën zijn de kern van het ondernemerschap. Maar hoe vertaal je een goed idee in een winstgevende activiteit? Het Business Model Canvas biedt een helikopterview op je bedrijf en laat zien waar er nieuwe opportuniteiten liggen, hoe je nieuwe ideeën in je bedrijfsmodel integreert en geeft je focus op de belangrijke zaken. In een hands-on Talk met Professor in de economie Pieter Vandekerkhof, gingen de aanwezigen aan de slag met hun businessmodel. Het Business Model Canvas kan je blijven gebruiken om betere strategische beslissingen te nemen, nieuwe ideeën snel een kans te geven in je bedrijf en krachtiger te communiceren.
We geven je alvast een kort overzicht van de essentiële elementen die de basis vormen voor elk bedrijf.
1. Ken je klant
"Wie is mijn klant?" Een simpele vraag met een complex antwoord. De fout van het algemene "iedereen" als klant wordt hier duidelijk benadrukt. Het is van groot belang om klantensegmenten te definiëren op basis van verschillende kenmerken en behoeften. Dit stelt je in staat om gerichte waarde te leveren en betere relaties op te bouwen.
2. Het product als fundament
Het product is de kern van het hele business model. Het moet niet alleen aanwezig zijn, maar ook waarde bieden die onderscheidend is. Dit is de reden waarom een klant voor een bedrijf kiest en niet voor de andere. Deze waardepropositie is een verzameling van voordelen die aan de klanten worden geboden.
3. Les van het kaartenhuisje
Net zoals een kaartenhuis zijn er essentiële elementen in het business model die niet kunnen worden verwaarloosd. Het is belangrijk te leren welke kaarten verwijderd kunnen worden zonder instorting, maar ook welke absoluut noodzakelijk zijn.
4. Effectieve zichtbaarheid voor kleine spelers
Voor kleine spelers die concurreren met grote bedrijven is budget vaak een beperkende factor. Het is belangrijk om alternatieve manieren te vinden om zichtbaarheid te vergroten en impact te maken.
5. Innovatieve kanalen en klantenrelaties
Kanalen moeten niet standaard zijn, maar aangepast aan de specifieke doelgroep. Het draait allemaal om het opbouwen van klantenrelaties die verder gaan dan de eerste verkoop, en het creëren van een community rond een merk.
6. Diversiteit in inkomstenstromen
Het diversifiëren van inkomstenstromen, zoals via laagdrempelige abonnementen of een 'freemium'-model, kan de veerkracht van een bedrijf vergroten.
7. Sleutelbronnen en partnerships
Het identificeren van onze key resources en het aangaan van strategische partnerschappen zijn van groot belang. Ondernemen is geen soloreis, we hebben anderen nodig om te groeien en te gedijen.
8. Het Belang van validatie en uitvoering
Het Business Model Canvas (BMC) is geen statisch document maar een richtlijn. We moeten onze aannames valideren door met mensen te praten en vervolgens het business plan uitvoeren met vastberadenheid en flexibiliteit.
Conclusie
Een goed business model is de hoeksteen van elk succesvol bedrijf. Door de juiste vragen te stellen, slim te segmenteren, waarde toe te voegen, en constant te blijven leren en aanpassen, kan een solide basis gelegd worden voor groei en succes in het ondernemerschap.