Skip to main content
BC materials 3

BKRK-award #GRONDstoffen - Reglement (NL/ENG)

De BKRK-award heeft als doel creatieve talenten en vakmensen uit te dagen, te ondersteunen en te begeleiden in hun weg naar ondernemerschap. We zijn op zoek naar de ondernemende vakman/vrouw van morgen die met zijn/haar expertise openstaat voor innovatie en relevantie in de toekomst. 

The purpose of the BKRK-award is to challenge, support and guide creative talents and craftspeople on their path to entrepreneurship. We are looking for enterprising craftsmen or craftswomen of tomorrow who, with their unique expertise, are open to innovation and remaining relevant in the future.  

Reglement (NL)

Missie  

De wedstrijd toont en lauwert zowel de nationaal als internationaal ondernemende creatieveling die vanuit zijn/haar expertise een product ontwikkelt. Het ontwerp is vanuit een historisch vakmanschap ontstaan met een duidelijke link naar Bokrijk als inspirerende voedingsbodem. Het resultaat heeft een positieve impact op de economie en de samenleving. Dankzij de gedeelde visie van een professionele jury met belangrijke expertise in de sector, de officiële prijsuitreiking en totaal-uitstraling vormt de BKRK-award een essentieel onderdeel van de focus ‘vakmanschap’ binnen Bokrijk.  

Organisatie  

VAKlab, het expertise- en dienstencentrum van Bokrijk rond vakmanschap en ondernemerschap, is organisator van de BKRK-award. VAKlab begeleidt makers, studenten, starters en ondernemers in het realiseren van dromen en ambities. Samen met partners versterken en ontwikkelen ze hedendaags en innovatief vakmanschap als een meerwaarde voor de economie en andere sectoren.  

Gezien de nadruk van de wedstrijd ligt op vakmanschap en ondernemerschap is Flanders DC een niet te missen partner.  

1. Wedstrijdvraag  

De BKRK-award #GRONDstoffen legt de focus op de vakmanschappen rond alle grondstoffen.  
We benaderen deze vakmanschappen vanuit het heden gebaseerd op technieken uit het verleden, gekoppeld aan innovatie en relevantie.  

  • Het concept vertegenwoordigt authentiek vakmanschap in gebruik, techniek, materiaal en duurzaamheid.  
  • Het concept wordt ontwikkeld vanuit een hedendaagse en/of innovatieve relevantie.  
  • Het concept moet een economische meerwaarde genereren en de indiener heeft als doel verdere stappen te ondernemen met zijn concept. 

Er is tijdens het traject ruimte voor exploratie met diverse experten.  
We zoeken niet enkel decoratieve objecten of producten waar er met aloude technieken gewerkt wordt, we zoeken een brede waaier aan producten, concepten, diensten, ... die grenzen verleggen, innovatief zijn, iets nieuws brengen. De gebruikte materialen en technieken behoren tot de creatieve vrijheid van de indiener.  

2. Deelname  

De deelname staat open voor producten die voldoen aan de punten die worden omschreven in 1. Wedstrijdvraag en worden getoetst aan de criteria in 4.  Beoordeling.  

Deelnemers kunnen met maximum drie dossiers, concepten, ideeën inschrijven. Per deelname moet er een apart inschrijvingsformulier worden ingediend.  

De ingezonden producten mogen niet gecommercialiseerd zijn bij de uiterste indiendatum. Onder commercialiseren begrijpen we zowel het effectieve verkopen alsook het openbaar exposeren. 

Inschrijven betekent dat de deelnemer zich automatisch akkoord verklaart met de bepalingen in dit reglement. Elke inzending die niet voldoet aan de voorwaarden in het reglement wordt uitgesloten van deelname. Inschrijven kan online van 10 oktober 2024 tot en met 6 april 2025, 23.59 u op deze website: BKRK-award | Bokrijk 

De inzending gebeurt op de voorgeschreven wijze, volledig en binnen de gestelde termijn. Indien de inzending hieraan niet beantwoordt, is de organisatie gerechtigd om deze uit te sluiten.  

De deelnemer verstrekt alle gevraagde informatie en is verantwoordelijk voor de waarheid en juistheid van de verstrekte gegevens. De deelnemer verklaart ook dat hij/zij met het deelnemend product geen inbreuk maakt op enig recht van derden: auteursrecht, recht van tekening, merk, model of andere rechten. Het product voldoet, voor zover van toepassing, aan de wettelijke veiligheidsvoorschriften. De deelnemer vrijwaart de organisatie en de jury voor aanspraken van derden ter zake.  

Communicatie en events gebeuren in het Nederlands, indienen van dossiers kan in Nederlands of Engels.   

Deelnemers verbinden zich ertoe fysiek aanwezig te zijn op alle contactmomenten tijdens de wedstrijd. Niet aanwezig zijn op contactmomenten kan leiden tot uitsluiting van de wedstrijd. Deze data zijn terug te vinden onder punt 5. Verloop van de wedstrijd.   

3. De jury en experten 

De leden van de jury zijn erkende autoriteiten binnen hun vakgebied:  

  • Annette Lantsoght en Stéphanie Busard: Hoofdontwerpers van Atelier Vierkant, een Belgisch familiebedrijf dat handgemaakte design bloempotten maakt voor zowel binnen als buiten. Alles wordt met de hand gemaakt waardoor elke pot uniek is. Een verhaal van passie en vakmanschap. 
  • Lucas De Man: Artistiek leider van Biobased Creations, een creatieve en innovatieve studio die gespecialiseerd is in installaties, projecten en storytelling over de transitie naar een regeneratieve en circulaire wereld. 
  • Pascal Cools: directeur Flanders DC, Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector  
  • Veerle Windels: een gedreven journaliste met meer dan dertig jaar ervaring. Met verschijningen in nationale en internationale publicaties gaat ze altijd voor het verhaal achter de schermen.   

De experten die mee instaan voor het delen van kennis zijn:  

  • Kiki van Eijk: Een van de meest talentvolle namen van het Nederlandse design. Ze runt samen met haar echtgenoot Joost Van Bleiswijk designstudio Kiki & Joost in Eindhoven. 
  • Ken De Cooman: Medeoprichter van BC materials, een arbeiderscoöperatie met de missie om grondbouw te verspreiden en te laten groeien als een van de belangrijkste oplossingen om de enorme milieu-impact van de bouw tegen te gaan sector. 
  • Coaching tijdens de zomermaanden (mei, juni, juli, augustus): De jury wijst per inzending twee coaches toe die samen met de indiener individueel de inzending verfijnen. De coaches worden op maat van de individuele geselecteerden gekozen en toegewezen in functie van de nodige coaching op vlak van vakmanschap, ontwerp, ondernemerschap, innovatie & duurzaamheid of storytelling.  

4. Beoordeling 

De inzendingen zullen beoordeeld worden op de volgende criteria:  

  • Duurzaamheid en innovatie  
  • Creativiteit 
  • Vakmanschap en techniek  
  • Ondernemerschap - economisch potentieel  
  • Storytelling   

5. Verloop van de wedstrijd  

Indiendatum: 6 april 

Eerste jurymoment: woensdag 23 april 2025 van 10u tot 13u waar de juryleden beslissen welke 10 inzendingen weerhouden worden. De deelnemers zijn niet toegelaten op dit jurymoment.  

Ten laatste 25 april worden al de deelnemers én 10 geselecteerden op de hoogte gebracht per mail van de selectie van de jury.  

Meet en greet: woensdag 7 mei 2025 van 10u tot 16u in de Campus van het Vakmanschap in Bokrijk. Hier krijgen de geselecteerden de kans om te spreken met de jury en de experten.   

Zomermaanden (mei, juni, juli, augustus): de geselecteerden krijgen de tijd om hun project volledig te finetunen in functie van de gekregen feedback. Er worden coachingmomenten voorzien met coaches (2 x 2u) om te overleggen in functie van de beoordelingspunten (zie 4. Beoordeling).   

Tweede jurymoment: woensdag 24 september 2025 van 10u tot 18u in de Campus van het Vakmanschap in Bokrijk.  Hier krijgen de 10 geselecteerden elk 30' de tijd om hun verfijnde concept voor te stellen aan de jury.  

Aan het einde van de dag, nadat alle deelnemers hun concept hebben voorgesteld, kiest de jury 3 genomineerden. De 3 genomineerden worden ten laatste 26 september verwittigd. De beslissingen van de jury zijn bindend. De genomineerden verbinden zich tot alle discretie over de selectie totdat Bokrijk de genomineerden heeft bekend gemaakt.  

6. De uitreiking en het slotevent 

De winnaar van de BKRK-award #GRONDSTOFFEN zal bekendgemaakt worden op het slotevent op dinsdag 14 oktober 2025.  

7. Prijs  

10 finalisten 

  • Meet en greet met de juryleden en experten op 7 mei 2025.  
  • Individuele coaching tijdens de maanden mei, juni, juli en augustus met coaches (2 x 2u)  
  • Professionele foto’s vrij voor eigen gebruik  
  • Deel uitmaken van een netwerk met gelijkgezinden   
  • De 10 geselecteerden worden opgenomen in een publicatie over de BKRK-award  
  • Uitnodiging voor het slotevent op 14 oktober 2025.  

3 genomineerden  

  • Video waarin het product wordt voorgesteld, vrij voor eigen gebruik   
  • Tentoonstelling van de inzending  
  • Visibiliteit en aanwezigheid op verschillende plaatsen waaronder de Campus van het Vakmanschap  
  • Podiumplaats op het slotevent  
  • Een plaats op het WONDER Kortrijk Creativity Festival 

Winnaar    

  • Uitgelicht persbericht   
  • Verschijning in de media  
  • Voorstelling van het product op het exclusief slotevent  
  • Individuele coaching tijdens een etentje met Annette Lantsoght, Stéphanie Busard en Lucas De Man na het traject.  

8. Communicatie                                                                                              

Bokrijk staat in voor de communicatie van de BKRK-award. Door ons breed netwerk betrekken we de verschillende partners hierbij om een (inter)regionaal bereik te hebben.  Maar ook de deelnemers zijn een belangrijke schakel in de communicatie. Deelnemers verbinden zich ertoe gedurende het traject mee te communiceren rond hun deelname met vermelding van VAKlab. Om deelnemers de mogelijkheid te geven zoveel mogelijk “buzz” te creëren rondom hun indiening kunnen zij steeds tekst- en fotomateriaal van deze award bekomen via onze online kanalen.  

De tien geselecteerden ontvangen van de organisatie professioneel fotomateriaal (zie 7. Prijs) van hun eigen product. Deze zijn vrij voor eigen gebruik.  Er volgt een publicatie met de tien geselecteerden en ze zullen een podium krijgen tijdens het slotevent.   

De drie finalisten en hun werk worden na het tweede jurymoment professioneel gecapteerd in een video (zie 7. Prijs). Bovendien verschijnen ze in de verschillende communicatiekanalen over de BKRK-award, zowel offline als online.   

Het foto- en videomateriaal dat tot de prijs behoort kan vrij gebruikt worden mits vermelding van VAKlab Bokrijk. Ook bij verdere communicatie over de inzending na het BKRK-traject dient VAKlab minstens een jaar na het slotevent vermeld te worden bij communicatie rond het product of project.  

9. Aansprakelijkheid                                                                                        

De deelnemer is tijdens het verloop van de wedstrijd (zie 5.) bij contactmomenten verantwoordelijk voor het vervoer, de verpakking en de eventuele bijhorende kosten. De organisatie is niet aansprakelijk voor schade aan het ontwerp die ontstaan is als gevolg van verborgen gebreken en constructiefouten.  

10. Ter beschikking stellen concepten   

De drie finalisten krijgen de kans om hun werk te presenteren op diverse plaatsen, op voorwaarde dat ze het product kosteloos en tijdelijk voor één jaar na de uitreiking ter beschikking stellen. Bokrijk zal instaan voor de benodigde verzekering(en) en eventuele transporten. Hetzelfde geldt voor andere mogelijke toonmomenten.  

Competition rules (ENG)

Mission 
The competition showcases and honours both national and international entrepreneurial and creative individuals who develop a product based on their expertise. The design should be founded in traditional craftsmanship with a clear link to Bokrijk as a source of inspiration. The result should have a positive impact on the economy and society. Thanks to the shared vision of a professional jury with significant expertise in the sector, the official prize distribution, and the overall image, the BKRK Award is an essential part of Bokrijk’s focus on craftsmanship. 

Organisation 
VAKlab is Bokrijk’s expertise and service centre. With a focus on craftsmanship and entrepreneurship, VAKlab supports creators, students, startups and entrepreneurs in achieving their dreams and ambitions. Together with their partners, they strengthen and develop contemporary and innovative craftsmanship as an added value to the economy and other sectors.  

Given the competition’s emphasis on craftsmanship and entrepreneurship, Flanders DC is a vital partner. 

1. Competition assignment 

The BKRK Award #RAWmaterials highlights the craftsmanship surrounding all raw materials.  
We approach this craftsmanship from the present perspective based on past techniques, with a link to innovation and relevance. 

  • The concept should represent authentic craftsmanship in use, technique, materials and durability. 
  • The concept should be developed in a way that reflects its contemporary and/or innovative relevance. 
  • The concept should generate added economic value and the participant intends to take further steps with this concept.   

During the process, there is room for exploration with various experts. 

We are looking not only for decorative objects or products that use ancient techniques, but for a wide range of products, concepts and services … that are innovative, that push boundaries and that offer something new. Participants have the creative freedom to decide on the materials and techniques used. 

2. Participation 

Participation is open to products that satisfy the points described in section 1 above (‘Competition assignment’). The competition assignment will be judged on the criteria outlined in section 4 (‘Judging’). 

Participants can register with a maximum of three files, concepts and ideas. A separate registration form must be submitted for each entry. 

The submitted products may not be commercialized by the submission deadline. Commercialization includes both actual sales and public exhibitions.   

By registering, participants automatically agree to the provisions outlined in the competition rules. All entries that do not meet the conditions specified in these rules will be excluded from participation. Registration is open online from 10 October 2024 until 6 April 2025, 11:59 p.m. via this website: BKRK Award | Bokrijk.  

Entries must be made in the prescribed manner, in full and within the specified deadline. If the entry does not comply with these conditions, the organisation is entitled to exclude it. 

Participants must provide all requested information and are responsible for the truth and accuracy of this information. Participants must declare that the entered product does not infringe on any third-party rights, such as copyrights, design rights, trademarks, models or other rights. The product must comply with the legal safety regulations to the fullest applicable extent. Participants indemnify the organisation and the jury against any third-party claims in this regard. 

All communication and events will be conducted in Dutch, but files may be submitted in Dutch or English.  

The participants undertake to be present on the specified contact dates during the competition. Failure to attend contact moments may result in exclusion from the competition. These dates can be found in section 5 (‘Course of the competition’).  

3. Jury and coaches 

Members of the jury are recognised authorities within their areas of expertise: 

  • Annette Lantsoght and Stéphanie Busard: Head designers of Atelier Vierkant, a Belgian family business making handmade design flower pots for both indoor and outdoor use. Everything is handmade, making each pot unique. A story of passion and craftsmanship. 
  • Lucas De Man: Artistic director of Biobased Creations, a creative and innovative studio specialized in installations, projects and storytelling about the transition to a regenerative and circular world. 
  • Pascal Cools: director of Flemish design and fashion centre Flanders DC, which is committed to developing strong, future-oriented entrepreneurship in the design and fashion sector. 
  • Veerle Windels: a passionate journalist with more than twenty years of experience. With articles in national and international publications, she always goes for the behind-the-scenes story.  

The following experts will also share their knowledge: 

  • Kiki van Eijk: One of the most talented names in Dutch design. She runs Design Studio Kiki & Joost in Eindhoven with her husband Joost Van Bleiswijk.   
  • Ken De Cooman: Co-founder of BC materials, a workers' cooperative with the mission to spread and grow earth construction as a key solution to the enormous environmental impact of the construction industry. 
  • Summer Coaching (May, June, July, August): The jury assigns two coaches per entry who work with the submitter to refine the submission individually. The coaches are chosen and assigned based on the specific needs for coaching in craftsmanship, design, entrepreneurship, innovation, sustainability, or storytelling.

4. Judging

The entries will be judged based on the following criteria: 

  • Sustainability and innovation 
  • Creativity 
  • Craftsmanship and technique 
  • Entrepreneurship (economic potential)  
  • Storytelling  

 

5. Course of the competition 

Submission Deadline: 6 April 2025 

First jury meeting: Wednesday 23 April 2025, from 10 a.m. to 1 p.m., during which the judges will decide which ten entries to keep. The participants are not admitted to this jury meeting. 

All participants (including the ten selected participants) will be notified by email of the jury’s selection by 25 April at the latest. 

Meet and Greet: Wednesday 7 May 2025, from 10 a.m. to 4 p.m. at the Craftsmanship Campus (Campus van het Vakmanschap) in Bokrijk. Here, the selected participants will have a chance to speak to the judges and experts. 

Summer months (May, June, July, August): The selected participants will have time to fully fine-tune their project based on the feedback received. Coaching sessions will be planned with the coaches (2 x 2 hours) to discuss the entries based on the judging criteria (see section 4 ‘Judging’).  

Second jury meeting: Wednesday 24 September 2025, from 10 a.m. to 6 p.m. at the Craftsmanship Campus in Bokrijk (attendance mandatory). Here, the ten selected participants will each have 30 minutes to present their refined concept to the jury. 

At the end of the day, after all of the participants have presented their concept, the jury will select three nominees. These three nominees will be notified by 26 September 2025 at the latest. The jury’s decision is binding. The nominees undertake to maintain full discretion regarding the selection until Bokrijk has announced the nominees. 

6. Prize distribution and closing event                             

The winner of the BKRK Award #RAWmaterials will be announced at the closing event on Tuesday 14 October 2025. 

7. Prize 

Ten selected participants 

  • Meet and Greet event with the judges and experts on 7 May 2025 
  • Individual coaching sessions during May, June, July and August (2 x 2 hours) 
  • Professional photos to be used freely for personal purposes 
  • Part of a network with like-minded people  
  • Inclusion in a publication about the BKRK Award 
  • Invitation to the final event on 14 October 2025 

Three nominees 

  • Video presentation of the product, to be used freely for personal purposes 
  • Exhibition of the entry  
  • Visibility and presence in various locations, including the Campus of Craftsmanship 
  • Stage appearance at the final event 
  • A spot at the WONDER Kortrijk Creativity Festival 

Winner   

  • Featured in press release 
  • Media appearance 
  • Presentation of the product at the exclusive closing event 
  • Individual coaching during a dinner with Annette Lantsoght, Stéphanie Busard, and Lucas De Man after the trajectory 

8. Communications                                                                                                                                  

Bokrijk is responsible for all communications concerning the BKRK Award. Via our broad network, we involve various partners in this to ensure both regional and interregional access. The participants also serve as an important link in the communication process. Participants commit to communicating about their participation throughout the process, mentioning VAKlab. To allow participants to generate as much "buzz" as possible around their submission, they can always obtain text and photographic materials from this award via our online channels. 

The ten selected participants will receive professional photos of their product from the organisation (see section 7, ‘Prize’). These may be used freely for personal purposes. There will also be a publication featuring the ten selected participants and they will be given a place on stage during the closing event.  

The three finalists and their work will be professionally photographed after the second jury meeting and recorded on video (see section 7, ‘Prize’). They will also be featured on the various online and offline communication channels dedicated to the BKRK Award.  

The photo and video materials included in the prize can be used freely, provided that VAKlab Bokrijk is credited. Also, in further communication about the submission after the BKRK process, VAKlab must be credited for at least a year after the final event when communicating about the product or project. 

9. Liability 

The participant is responsible for the transport, packaging, and any related costs during the competition (see section 5). The organisation is not liable for damage to the design resulting from hidden defects and construction faults. 

10. Making the concepts available  

The three finalists have the opportunity to present their work in various locations, provided they make the product available free of charge and temporarily for one year after the award ceremony. Bokrijk will take care of the necessary insurance(s) and any transport. The same applies to other possible exhibition moments. 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief