Skip to main content
BKRK award Grondstoffen

BKRK-AWARD #GRONDSTOFFEN: 10 GESELECTEERDEN

Deze tiende editie van de BKRK-award legt de focus op GRONDstoffen. Met dit traject toont en lauwert Bokrijk de ondernemende creatieveling die vanuit zijn expertise een product ontwikkelt dat vakmanschap naar een hoger niveau tilt. 

Een professionele jury selecteerde 10 dossiers op basis van vooropgestelde criteria: ontwerp, economisch potentieel, duurzaamheid en innovatie, storytelling en natuurlijk vakmanschap en techniek.

Cas Reynders

CAS REYNDERS - (ON)ROEREND

Cas Reynders is een geëngageerde ontwerper met een fascinatie voor lokale architectuur, materiaalcultuur en erfgoed. Zijn werk schippert tussen architectuur, meubelontwerp en ambachtelijke vormgeving, met een sterke focus op duurzaamheid en inhoudelijke gelaagdheid. Vanuit een artistiek-onderzoekende houding verkent hij hoe het verleden en de publieke ruimte zich kunnen vertalen naar hedendaagse betekenisvolle objecten. Zijn ontwerpen vertrekken vaak vanuit een culturele observatie en groeien uit tot sculpturale en functionele objecten. Daarbij maakt hij gebruik van traditionele technieken die hij op vernieuwende wijze inzet in zijn ontwerppraktijk.

Met (On)roerend herinterpreteert Cas de alomtegenwoordige baksteencultuur in Vlaanderen. Architecturale elementen uit het straatbeeld worden getransformeerd tot mobiele, functionele meubels die de grens tussen roerend en onroerend erfgoed aftasten. Centraal staan vakmanschap, materiaalonderzoek en circulair hergebruik: restmateriaal uit de baksteen- en houtindustrie krijgt een tweede leven in objecten die even praktisch als poëtisch zijn. Met zijn project werpt Reynders vragen op over wat we bewaren, wat we gebruiken, en hoe we dat doen. Zijn werk is tegelijk een eerbetoon aan lokale bouwcultuur én een innovatieve oefening in vorm, functie en betekenis.

Dries Truyers

DRIES TRUYERS - CORKCYCLE

Dries Truyers is een gedreven multidisciplinaire ontwerper met een scherp oog voor materiaal, vorm en betekenis. Als meubelontwerper en interieurarchitect legt hij zich toe op duurzame ontwerppraktijken waarin experiment en materiaalonderzoek centraal staan. Eenvoud, tactiliteit en een verfijnde esthetiek kenmerken zijn werk, maar steeds met een sterke inhoudelijke onderbouw. Truyers combineert vakmanschap met innovatieve technieken, met als doel om circulaire objecten te ontwerpen die niet alleen functioneel, maar ook maatschappelijk relevant zijn.

Voor de BKRK-award ontwikkelde Dries CorkCycle, een zelf ontwikkeld biocomposiet op basis van gerecycleerde wijnkurken. Vanuit de wens om dit materiaal toegankelijker te maken voor een breder publiek, onderzoekt hij hoe hij er betaalbare, esthetische en functionele gebruiksobjecten mee kan creëren. Het project is tegelijk een technische én maatschappelijke oefening: hoe maak je duurzame producten die er niet ‘geknutseld’ uitzien, én die economisch haalbaar zijn? Door het combineren van innovatie, circulair denken en ambachtelijke verwerking – geïnspireerd op technieken zoals stampleem – bouwt Truyers aan een ontwerppraktijk waarin schoonheid en verantwoordelijkheid hand in hand gaan. Met zijn project zet hij niet alleen een restmateriaal in de kijker, maar ook een visie op design als katalysator voor bewustwording en verandering.

Bo Claeys

BO CLAEYS - HUGO

Bo Claeys is een jonge ontwerper en vakvrouw, gespecialiseerd in lederbewerking. Ze groeide op tussen (edel)smeden en houtbewerkers waardoor de liefde voor ambachten aangewakkerd werd. Al snel leidde haar passie voor maken en materialen haar naar opleidingen in lederbewerking, schoenontwerp en edelsmeedkunst. Vandaag combineert ze haar praktijk als zelfstandig ontwerper met het lesgeven in artistieke ateliers op Freinetscholen in Kortrijk en Molenbeek. Haar werk is doordrongen van een diep respect voor materiaal, vakmanschap en het ritme van ambachtelijk creëren. Ze zoekt steeds naar een dialoog tussen vorm en grondstof en laat zich daarbij inspireren door de natuur en haar persoonlijke achtergrond.

Met haar project HUGO wil Bo het verhaal van een os een tweede leven geven. De huid van het dier – dat op een liefdevolle manier werd grootgebracht en geslacht in het kader van bewuste vleesconsumptie – vormt het vertrekpunt voor een transparante, duurzame ledercollectie. Ze werkt met een lokaal, traceerbaar materiaal dat doorgaans verloren gaat, en vertaalt het tot waardevolle, tastbare objecten. Het project overstijgt het functionele: het is een ode aan het dier en een pleidooi voor traagheid, respect en bewust omgaan met grondstoffen. HUGO is geen eindpunt, maar een begin van een reeks ontwerpen waarin vakmanschap, duurzaamheid en storytelling centraal staan.

Jielt Gregoire

JIELT GREGOIRE - MAATWERK IN KERAMIEK

Jielt Gregoire is interieurontwerper, keramist en docent met specialisatie in meubelvormgeving. Na zijn opleiding in industrieel productontwerpen volgde Jielt in 2011 de vervolgopleiding meubelontwerp, sindsdien ontwerpt Jielt objecten en interieurconcepten met keramiek maatwerk. Zijn ontwerppraktijk kenmerkt zich door een doordachte en kritische benadering, met oog voor proportie, materiaalexpressie, maakprocessen en duurzaamheid. In 2024 richtte hij zijn eigen atelier op, waar hij zijn liefde voor ambacht en ontwerp samenbrengt. Hij gelooft sterk in de kracht van het prototyping- en maakproces: het eigenhandig tastbaar maken van ideeën leidt volgens hem nog meer tot uitgepuurde ontwerpen.

Voor de BKRK-award toont Jielt de veelzijdigheid en maatwerkmogelijkheden van keramiek die zijn signatuur als vakman en ontwerper weerspiegelen. Zijn eigentijdse interpretatie van de klassieke wastafel is ontworpen met aandacht voor ambacht en materiaalgebruik. Het resultaat is een visueel krachtig object dat ontstaat uit uitgebreid experimenteren met kleisoorten, stookcurves en texturen. De organisch gevormde wastafel benadrukt ecologisch bewustzijn door enkel te glazuren waar het ertoe doet. Zo is de binnenkom afgewerkt met een diepgroene glazuur voor optimale waterbestendigheid. Het resultaat is een unieke terracotta wastafel die een subtiel spel van reflectie en textuur oplevert. Voor de BKRK-award werkt Jielt een productfamilie uit, beginnend met een speelse terracotta tafel en onderstreept daarmee nog sterker de veelzijdigheid van dit materiaal. Jielt’s werk combineert hedendaagse esthetiek met een diep respect voor vakmanschap en grondstoffen.

Inge Ooghe

INGE OOGHE - PORFIN

Inge Ooghe is een veelzijdige en visionaire maker die vakmanschap, duurzaamheid en ondernemerschap op een unieke manier weet te verenigen. Ze studeerde communicatiewetenschappen en werkte als marketeer, maar volgde haar passie naar een meer tastbare wereld: die van keramiek, houtbewerking en ontwerp. Sinds 2016 verdiept ze zich intensief in keramiek en experimenteert ze met afvalmaterialen als nieuwe ‘ingrediënten’ voor haar creaties. Inge is een activator pur sang: ze verbindt sectoren, daagt conventies uit en creëert met een diepe overtuiging dat ontwerp niet alleen mooi, maar ook zinvol en toekomstgericht moet zijn.

Inge ontwikkelde met PORFIN een innovatieve circulaire grondstof – samengesteld uit afvalstromen van eerder ontgonnen grondstoffen: bouwpuin, textielvezels, koffiedik, gerecycleerde klei en een mineraal. Samen vormen ze een keramisch, poreus, licht en sterk materiaal met een karakteristieke, grillige textuur en subtiele kleurvariaties die doen denken aan kurk. Het materiaal kan ingezet worden voor objecten zoals de TA(B)LE die Inge ontwierp, maar ook voor gevelstenen die antwoorden bieden op de klimaatveranderingen waarmee we kampen. Maar PORFIN is meer dan een materiaal: het is een verhaal, een gesprekstarter en een pleidooi voor duurzaamheid. Het toont aan hoe ogenschijnlijk waardeloos afval getransformeerd kan worden tot esthetisch, functioneel en ambachtelijk hoogstaand werk. 

Onas Uytdewilligen

ONAS UYTDEWILLIGEN - FRAGMENTTED

Onas Uytdewilligen is een jonge, beloftevolle ontwerper en maker in het laatste jaar van zijn master Productdesign aan LUCA School of Arts in Genk. Zijn ontwerppraktijk beweegt zich op het snijvlak van vakmanschap en sculptuur, waarbij hij sterk intuïtief werkt en het materiaal altijd centraal stelt. Vanuit een jarenlange ervaring met metaalbewerking en een recente fascinatie voor steen, verkent hij hoe materialen niet alleen vorm, maar ook betekenis dragen. In zijn atelier onderzoekt hij hoe processen en grondstoffen elkaar beïnvloeden, en laat hij het ontwerp groeien vanuit de interactie met materie en gereedschap. Onas werkt graag vanuit contrasten en zoekt steeds naar nieuwe manieren om materialen – en hun context – opnieuw te lezen en te waarderen.

Voor de BKRK-award stelt Onas een meubelcollectie voor die opgebouwd is uit reststromen van Belgische blauwe hardsteen. Zijn project onderzoekt hoe dit ‘afvalmateriaal’ – ontstaan in verschillende fases van de levenscyclus van de steen, van ontginning tot menselijk gebruik – opnieuw betekenis kan krijgen. Elk object in de collectie belicht een andere fase van die cyclus, en reflecteert tegelijk de culturele, historische en materiële rijkdom van deze iconische Belgische grondstof. Door het combineren van fragmenten met staalstructuren wil hij niet alleen de functionele waarde van deze steenresten herstellen, maar ook hun verhaal zichtbaar maken. Fragmentted is een pleidooi voor traagheid, respect en bewust omgaan met grondstoffen die eeuwen nodig hadden om te ontstaan, maar vandaag in sneltempo worden opgebruikt.

Patricia Van Overbeke

PATRICIA VAN OVERBEKE - ATOMIQ

Patricia Van Overbeke is interieurvormgever en objectontwerper. Na een carrière als advocaat en trademark & design attorney besloot ze haar passie voor interieur en architectuur om te zetten in praktijk. In 2023 studeerde ze af als interieurvormgever aan de Thomas More hogeschool in Mechelen, waarna ze als ontwerper startte bij een architectenbureau in Brussel. Haar werk combineert een diep respect voor ambacht met innovatieve benaderingen van materialen, waarbij ze zich vooral richt op duurzame en lokale grondstoffen. 

Voor de BKRK-award diende Patricia het zitobject atomiq in, dat volledig vervaardigd is uit lokale schapenwol. Dit ontwerp is een statement tegen de onbenutte waarde van schapenwol in België, waar het vaak wordt weggegooid of verbrand vanwege de hoge transportkosten en de lage waarde als kledingmateriaal. atomiq laat zien dat wol niet alleen geschikt is voor traditionele textielproducten, maar ook voor het creëren van 3D-vormen en interieurobjecten. Het zitelement is volledig vervaardigd met traditionele technieken zoals kaarden, spinnen en vilten, en benadrukt de duurzaamheid, hernieuwbaarheid en lokale beschikbaarheid van schapenwol. Patricia hoopt met haar ontwerp de bewustwording over het hergebruik van lokale wol te vergroten en de sector te stimuleren om innovatieve toepassingen te vinden voor deze waardevolle grondstof.

Johan van den berg en William Zanzen

JOHAN VAN DEN BERG & WILLIAM ZANZEN - WOLL

Johan van den Berg en William Zanzen brengen hun verschillende achtergronden samen in WOLL.studio - hun zoektocht naar een vernieuwende benadering van materiaalgebruik en duurzaamheid. Johan, met zijn uitgebreide ervaring als ontwerper en stedenbouwkundige, heeft zijn carrière gewijd aan het ontwikkelen van ruimtelijke strategieën en experimentele installaties, waarbij hij altijd op zoek is naar nieuwe manieren om materiaal en ruimte te verbinden. William heeft zijn expertise in marketing gecombineerd met een diepgaande interesse in wolverwerking. Samen met zijn broer Jérémy richtte hij Woolconcept® op, dat als partner binnen WOLL.studio het ambacht en de keten van lokale wolverwerking herwaardeert. Vanuit dit familiebedrijf wordt het vakmanschap versterkt en de verbinding gelegd met herkomst, makers en materiaal. Deze verankering in de praktijk voedt het experiment van WOLL.studio, waarin wol als grondstof wordt ingezet voor systeemverandering, radicaal materiaaldenken en ontwerp.

William en Johan hebben een gedeelde passie voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen voor wol, met respect voor zowel de natuur als de ambachtelijke processen die eraan ten grondslag liggen.

De inzending WOLL is een experiment waarbij wol als grondstofcentraal staat: het is lokaal, hernieuwbaar en vaak onderschat, terwijl het tegelijkertijd een rijke historische waarde heeft. Het project is een open systeem dat niet draait om een afgewerkt product, maar om de kracht van het materiaal zelf in zijn ruwe vorm. Wol wordt hier zichtbaar opgehangen aan vleeshaken, gespannen kabels en elastieken, zonder afwerking of verborgen technieken. De kracht van WOLL ligt in de eenvoud en de integriteit van het materiaal, waarbij vakmanschap, duurzaamheid en systeemverandering hand in hand gaan. WOLL heeft als doel om een platform te creëren voor een nieuwe manier van denken over waarde en materialen, met een focus op de kracht van de natuur en de eenvoud van de toepassing.

Frederik Rombach

FREDERIK ROMBACH - FLOATLIGHT

Frederik Rombach is oprichter van RERO Glass en van galerie Green Soda Movement. Na zijn opleiding als bouwkundig ingenieur en architect, richtte hij zich op het creëren van unieke objecten met gerecycled glas. Wat hem boeit in het werken met glas is de dynamiek van het materiaal: het blijft altijd in beweging, en bij het creëren van een object moet je je volledig toewijden aan het proces. Zijn werk is een combinatie van strategische innovatie en respect voor ambachtelijke technieken.

Voor zijn BKRK-inzending FLOATLIGHT richt Frederik zijn ervaring als gepassioneerd glasblazer op post-consumer floatglas - vlakglas uit de bouwindustrie - waarmee hij hoogwaardige designverlichting creëert.  Dit project vertelt een krachtig verhaal over de recyclageketen van floatglas en biedt een vernieuwend perspectief op materialen die vaak als afval worden gezien. Hij hoopt dat gebruikers zich bewust worden van de herkomst van het glas en de mogelijkheden die het biedt voor duurzame, esthetische creaties.

Peter Donders

PETER DONDERS - PARAMETRIC PLATES

Peter Donders is een ontwerper en kunstenaar. Zijn carrière begon als meubelmaker, geïnspireerd door zijn vader, een creatieve schrijnwerker. Na zijn opleiding aan de technische school in Maaseik startte hij op 22-jarige leeftijd als zelfstandig vakman. Zijn nieuwsgierigheid bracht hem in 1999 tot een belangrijk kantelpunt: de overstap naar 3D-ontwerp en CAD-technologie. Sindsdien combineert hij vakmanschap met digitale tools om innovatieve objecten te creëren. Donders experimenteert met uiteenlopende materialen zoals hout, carbonvezel en 3D-geprint zand. 

Voor de BKRK-award #GRONDstoffen dient Peter zijn project Parametric Plates in, een treffend voorbeeld van hoe hij traditionele technieken een hedendaagse invulling geeft. Hij vertrekt van zand, een oeroude en tegelijk hyperrelevante grondstof die ook in Bokrijk sterk aanwezig is. In plaats van een klassieke negatieve mal in zand te gebruiken – zoals dat al eeuwen gebeurt bij het gieten – kiest Donders voor een innovatieve aanpak: hij print zijn vormen direct in zand – positief en parametrisch. Met deze techniek brengt hij vakmanschap, technologie en natuurlijke inspiratie samen in sculpturale objecten die de relatie tussen mens en natuur tastbaar maken.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief