STERKE VOORUITGANG NA EERSTE PORTFOLIO-GROEPSTRAINING
Dé doelstelling van Bokrijk |Vakmanschap & Ondernemerschap? Dat is vakmensen laten groeien in hun ondernemerschap. We begeleiden makers, studenten, starters en ondernemers in het realiseren van dromen en ambities. We brengen vakmensen over de sectoren heen met elkaar in contact zodat gelijkgezinden hun kennis en ervaringen kunnen delen.
Portfoliotraining
Op 23 februari organiseerden we een online informatieve lezing over portfolio's, gegeven door Tom Suykerbuyk. Tom is Project Manager Design & Co-creation bij Flanders DC. De volledige lezing kan je hier bekijken. Na de lezing dienden verschillende mensen hun portfolio in, zij kregen de kans om hun portfolio te perfectioneren aan de hand van professioneel advies van Vakmanschap & Ondernemerschap en Flanders DC.
Op 25 maart gingen we voor de eerste keer aan de slag. De deelnemers stuurden hun bestaand portfolio door waarna Flanders DC feedback gaf op het huidige portfolio en wij de deelnemers leerden een bepaalde structuur te maken in hun portfolio. Daarbovenop koppelden we iedere deelnemer aan een expert die de deelnemer drie uur coaching aanbiedt. Vakmanschap & Ondernemerschap ging op zoek naar de ideale match tussen de deelnemers en coaches voor een optimale samenwerking en resultaat.
Na de drie uur coaching pitchten de deelnemers op 18 mei opnieuw hun portfolio aan de groep. Ook toen gaven we tips mee over het verder werken aan hun portfolio in functie van verschillende doelgroepen en klanten.
Duo’s
Danni Hoedemakers – Mensenmaat & Katrijn Everaerd – I support creatives
Danni Hoedemakers stelde zich kandidaat voor de portfoliotraining omdat ze graag wil leren hoe ze bedrijven en zakelijke mensen gerichter kan benaderen en bereiken, zoals bijvoorbeeld een dierenpark. Danni biedt met haar onderneming Mensenmaat life illustratie, visual storytelling en workshops aan.
Wij koppelden Danni aan coach Katrijn Everaerd. Katrijn is een coach en expert in project management. Met haar onderneming I support creatives helpt ze creatievelingen wereldwijd in het bepalen van doelen, structuur en strategie om de zakelijke kant van hun creatief beroep te versterken.
Danni maakte voor één van haar doelgroepen een volledig nieuw videoportfolio en ging aan de slag met LinkedIn waardoor ze al voor twee nieuwe opdrachten werd gecontacteerd. Danni heeft soms de neiging om heel breed te gaan in haar ideeën. Ze nam een tijdelijke sociale media ‘break’ om een strategie te kunnen bepalen.
Oorspronkelijk was het Danni haar doel om een dierentuin aan te spreken, dat heeft ze dan ook gedaan via mail met daarin een video waarin je Danni aan het werk kan zien. Ze besloot voor een ‘op maat gemaakte’ mail te gaan in de plaats van een portfolio omdat ze met bewegende beelden wou werken.
Lobke Rondelez – Redlobster & Katrijn Everaerd – I support creatives
Lobke is een illustrator en biedt met Redlobster als diensten drukwerk, keramiek, illustratie en vormgeving aan. Dit doet ze meestal in opdracht. Lobke maakte een portfolio om uitgevers te gaan prospecteren en om art directors en reclamebureaus te gaan bewerken. Ze was op zoek naar een objectief persoon om haar portfolio te beoordelen.
Ook Lobke ging aan de slag met coach Katrijn Everaerd. Katrijn helpt creatievelingen in het bepalen van doelen, structuur en strategie, een ideale match dus voor Lobke.
Samen met haar coach ontwikkelde Lobke een systeem waarbij ze op een vlotte manier een mailtje op maat van de klant kan maken. Zo stuurt ze telkens een aangepaste en persoonlijke versie van haar portfolio door naar potentiële klanten. Coach Katrijn gaf Lobke advies rond sociale media, het verhogen van haar omzet en hoe ze het afwerken van haar ideeën het beste aanpakt.
Liane Jorissen & Nedda El-Asmar
Een mooie, ordelijke en professionele website heeft ze al, een professioneel portfolio ontbreekt nog. Daarom schreef Liane Jorissen zich in voor de groepstraining portfolio’s. Liane verkoopt juwelen en ontwikkelde haar eigen juweelmerk (Tokens of Love, Tokens of Freedom en Tokens of Soul). Ze wil zich graag focussen op ‘Tokens of Love’.
De focus van Liane ligt vooral op het aanspreken van specifieke doelgroepen. Ze wil haar portfolio meer grafisch onderbouwen en werken aan een achterliggend systeem om het portfolio in functie van de doelgroep te kunnen samenstellen. Zo kan zij telkens voor iedere specifieke doelgroep het gepaste portfolio aanbieden.
Liane kreeg drie uur coaching van Nedda El-Asmar. Nedda studeerde juweelontwerp en edelsmeedkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en werd in 2007 zelfs uitgeroepen tot ‘Belgisch Designer van het Jaar’.
Nedda is een veelgevraagde expert en inspireerde ons ook al tijdens het Inspiratiecafé en tijdens onze Escape room.
Tijdens het coachingtraject ging Liane aan de slag met volgende vragen: ‘Wie ben je? Waar wil je naartoe? Is het verhaal dat je naar voren brengt een geheel of losse stukken?’ Ze heeft al haar beeldmateriaal en informatie verzameld in folders en dit gestructureerd opgedeeld. Deze grote opruim heeft haar duidelijkheid gebracht.
Liane bereikte het doel van haar inschrijving: een portfolio voor de opleiding maken. Als volgende stap gaat ze aan het werk met haar website. Nedda gaf haar als tip mee dat Liane zeker moet investeren in fotografie. Dit is belangrijk met zilver of goud, want dit materiaal reflecteert sterk en is niet gemakkelijk op foto te zetten. Bovendien heeft Liane dankzij Nedda ondervonden dat haar grootste passie diamant en edelsteen is en dat ze deze niet langer wil wegduwen.
Martine Geladi – 10spotting & Marie Rijken
Martine Geladi is een ambachtelijk handweefster en weeft met duurzame materialen. Ze zet in op een collectie sjaals (op maat) en tafellinnen en ontvangt haar klanten in haar weefatelier. Dit is voor haar een expositieruimte waar de klant kan zien en voelen wat de mogelijkheden zijn. Met de groepstraining wil Martine duidelijk haar doelgroep bepalen en de bestaande doelgroep uitbreiden. Ze heeft een website en Instagramaccount, maar wil ook graag een portfolio kunnen voorleggen waarmee ze winkelpunten kan bereiken.
Coach Marie Rijken ging aan de slag met Martine. Marie is een Belgische ontwerper met een grote affiniteit voor mode en interieur. In 2010 startte ze haar eigen ontwerpstudio voor interieur, art direction, styling en events.
Martine schreef met haar coach uit wie ze precies is en wat ze doet. Coach Marie analyseerde dit, en zo kwam Martine tot het portfolio dat ze graag wou.
Martine doet meer dan enkel sjaals maken, ze maakt ook handlinnen en interieurdecoratie en biedt diensten aan in haar atelier. Vanaf september zal ze een shop openen en wil ze haar workshops meer onder de aandacht brengen. Haar harde werk heeft al vruchten afgeworpen, Martine kreeg al twee nieuwe opdrachten binnen!
Etienne Jammaers & Ingrid Stojnic – Rekall
Schilder Etienne Jammaers hield in 1999 zijn eerste solotentoonstelling onder de titel ‘Ode aan het leven’. Ook hierna was zijn werk regelmatig te bewonderen op tentoonstellingen in Hasselt, Sint-Truiden, Herk-de-Stad …
Het kooppubliek van Etienne zijn werk is op dit moment vooral kennissen, daar zou hij graag verandering in brengen. Met de groepstraining wil Etienne een portfolio opstellen om zijn kooppubliek te vergroten en zo bijvoorbeeld ook winkels en galerijen aan te kunnen spreken.
Wij koppelden Etienne aan coach Ingrid Stojnic. Ingrid is webontwerper bij Rekall en bouwt websites en apps op maat voor culturele en overheidsinstellingen, vzw’s, kunstenaars, architecten en de educatieve sector.
Etienne werkte tijdens het coachingtraject aan de structuur van zijn website. Hij ging voor een eenvoudige websitestructuur zodat zijn werk echt tot zijn recht kan komen. Dankzij het advies van zijn coach heeft hij nu een eigen domeinnaam met website die visueel en gebruiksvriendelijk is, klaar om de markt te veroveren.
Esther Vandamme – Studio RORO & Ingrid Stojnic – Rekall
Esther Vandamme is architect. Ze doet mee aan de groepstraining om het portfolio dat ze nu heeft beter aan te passen aan haar visie. Haar oorspronkelijke portfolio heeft ze gebruikt om te solliciteren bij een architectenbureau. Dit zou ze graag omvormen gericht naar klanten en particulieren. Ester richtte haar eigen bureau oprichten (Studio RORO) voor residentiële en medium/grote projecten.
Haar ingezonden portfolio bevatte vooral de resultaten van haar werk. Esther ging, net zoals Etienne, drie uur aan de slag met Ingrid Stojnic. Ingrid bouwt websites en apps voor onder andere architecten. Dit was dus ongetwijfeld een productieve match!
Esther wou oorspronkelijk een PDF van haar portfolio kunnen doorsturen naar mogelijke klanten. Tijdens het coachingtraject is ze echter vooral aan de slag gegaan met haar website, omdat Ingrid hier veel expertise in heeft. De basis is nu gelegd, in de toekomst zou ze graag iemand inschakelen voor het verdere werk aan de website.
Hans Stockmans – Stockmansvision & Liesje Reyskens
Hans Stockmans is een fotograaf, beeldverteller en storyteller. Hij legt de eigenheid van mensen, bedrijven (trainingen, cirkelwerk, congressen…) en voorstellingen (theater, dans, muziek, beeldende kunst, TEDx talks …) in beeld met spontane fotografie en korte sfeervideo’s.
Voor zijn portfolio wil Hans meer inspelen op de noden van de klant en duidelijkere keuzes maken in wie hij wil bereiken. Hij zou graag een systeem uitwerken waarbij hij in functie van de klant de juiste beelden toont.
Wij koppelden Hans aan coach Liesje Reyskens. Liesje studeerde in 2007 cum laude af als fotografe aan de toen nog KHLim, vandaag LUCA School of Arts. Met haar fotografie focust ze op kleurrijke beeldtaal waarin extravagante perfectie en kinderlijke naïviteit het meest in het oog springen.
Liesje ken je misschien van het opmerkelijk project dat ze in 2016 op poten zette. Op tien locaties in het centrum van Hasselt toonde ze haar project #Decamerone. De foto’s van dit project, genoemd naar het boek van Boccaccio, toonden haar kijk op de liefde en de manier waarop liefde tot uiting komt. Via een app konden voorbijgangers de personen op de foto’s in beweging zien.
Uit de eerste groepssessie kwam naar boven dat Hans ook het stukje ‘wie ben ik en wat is mijn passie?’ moet meenemen in zijn verhaal. Dit heeft hij mooi aangepakt in zijn portfolio. Op aanraden van Liesje is Hans door heel zijn werk gegaan. Dit gaf hem een boost aan zelfvertrouwen en het inzicht dat zijn werk er zeker mag zijn.
Hans ging met zijn coach door het portfolio, daar zijn veel tips uitgekomen over de structuur zodat de klant duidelijk ziet wat Hans doet en hoe hij zijn werk presenteert. Samen met Liesje verdeelde hij zijn werk onder in een gemakkelijk bruikbare structuur. Liesje gaf hem ook als tip mee dat hij een wishlist zou kunnen opstellen voor wie hij echt zou willen werken.
Geertje Podevyn – Champi ceramics & Widukind Stockmans – Studio Pieter Stockmans
In haar studio Champi ceramics biedt Geertje Podevyn workshops pottenbakken aan. Tijdens zo’n workshop ga je zelf aan de slag om een voorwerp te draaien en decoreren. Als het klaar is, kan het mee naar huis. Geertje is vanzelfsprekend zelf ook keramiste/pottenbakster.
Op dit moment ligt de focus van Champi ceramics op workshops omdat Geertje heeft ondervonden dat mensen sneller geld uitgeven aan educatieve activiteiten dan aan producten. Via haar portfolio wil Geertje een community aanspreken en opbouwen waarin ze zowel haar workshops kan promoten als eindproducten kan verkopen.
Geertje kreeg drie uren coaching van Widukind Stockmans. Widukind nam in 2007 de leiding over van Studio Pieter Stockmans nadat haar vader, Pieter Stockmans, zijn kennis en knowhow aan haar doorgaf. Bij Studio Pieter Stockmans wordt de traditie van ambachtelijk hardporselein voortgezet en ligt de focus op kleine, unieke collecties. Studio Pieter Stockmans heeft een grootse reputatie opgebouwd. De studio ontving tal van prijzen waaronder de Henry van de Velde Award en de Red Dot Award. Het werk van Pieter is te zien in verschillende bekende musea, van Londen tot New York.
Uit de samenwerking met Geertje en Widukind kwam één boodschap naar boven: draaien met klei. Geertje moet ervoor zorgen dat de boodschap van haar werk simpel en precies is, duidelijke taal dus. Ook werkt ze best een idee volledig uit, tot het laatste detail voordat ze met iets anders begint.
Geertje werkte met haar coach aan foto’s, het portfolio, haar website en de communicatie.
Ann Cox & Els Arnols
Ann Cox maakt juwelen uit glas. Ze nam deel aan de groepstraining portfolio’s omdat ze graag een tweede collectie wil toevoegen aan haar portfolio en hiervoor de juiste aanpak zoekt.
Op dit moment is haar portfolio erg product georiënteerd. Om klanten een duidelijker beeld te geven van haar juwelen, zou ze kunnen focussen op andere aspecten. Wanneer en in welke situaties gebruik je het juweel? Daarbovenop is het belangrijk om een duidelijk onderscheid te maken naar wie het portfolio gericht is.
Wij koppelden Ann aan coach Els Arnols. Els is al vele jaren freelance designer voor Raf Simons. Daarnaast werkte ze samen met onder andere Maison Martin Margiela, Haider Ackerman, Louis Vuitton en vele anderen.
Uit de eerste sessie kwam naar boven dat Ann best met moods en persona’s aan de slag gaat zodat klanten duidelijk zien in welke situaties je het juweel kan dragen. Ze huurde een fotograaf, styliste en make-upartiest in waardoor ze nu foto’s kan laten zien die het product in gebruik tonen en vooral veel karakter geven aan haar producten.
De coach van Ann gaf als tip mee dat Ann de foto’s best zo rustig mogelijk houdt, omdat de juwelen zelf al redelijk druk zijn.