
NL
Missie
De BKRK‑award is meer dan een wedstrijd. Het is een begeleidingstraject dat ondernemend vakmanschap viert en versterkt. De BKRK-award toont en lauwert zowel de nationaal als internationaal ondernemende creatieveling die vanuit zijn/haar expertise een concept ontwikkelt. Het ontwerp is vanuit een historisch vakmanschap ontstaan met een duidelijke link naar Bokrijk als inspirerende voedingsbodem. Het resultaat heeft een positieve impact op de economie en de samenleving. Dankzij de gedeelde visie van een professionele jury met belangrijke expertise in de sector, de officiële prijsuitreiking en totaal-uitstraling vormt de BKRK-award een essentieel onderdeel van de focus ‘vakmanschap’ binnen Bokrijk.
Organisatie
VAKlab, gevestigd in de Campus van het Vakmanschap, is het innovatiecentrum van Bokrijk met een focus op vakmanschap en ondernemerschap. VAKlab ontwikkelt een dienstenaanbod waarmee we makers, ontwerpers, ondernemers en studenten inspireren, en vakinhoudelijke kennis doorgeven op een meerlagig niveau. VAKlab vormt daarmee een plek die communityleden met elkaar verbindt. Op die manier bouwen we aan een internationaal en hedendaags platform rond vakmanschap.
Door de maker centraal te stellen in een ontwerpwereld waar die vaak onzichtbaar blijft, versterkt en ontwikkelt VAKlab hedendaags en innovatief vakmanschap als meerwaarde voor de economie en andere sectoren.
1. Wedstrijdvraag
De BKRK-award #VEZELS legt de focus op de vakmanschappen rond alle natuurlijke vezels en gewassen. We benaderen deze vakmanschappen vanuit het heden gebaseerd op technieken uit het verleden, gekoppeld aan innovatie en relevantie.
- Het concept vertegenwoordigt authentiek vakmanschap in gebruik, techniek, materiaal en duurzaamheid.
- Het concept wordt ontwikkeld vanuit een hedendaagse en/of innovatieve relevantie.
- Het concept moet een economische meerwaarde genereren. De indiener heeft als doel verdere stappen te ondernemen met zijn concept.
Er is tijdens het traject ruimte voor exploratie met diverse experten.
We zoeken niet enkel decoratieve objecten of producten waar er met aloude technieken gewerkt wordt, we zoeken een brede waaier aan producten, concepten, diensten, ... die grenzen verleggen, innovatief zijn, iets nieuws brengen. De gebruikte materialen en technieken behoren tot de creatieve vrijheid van de indiener.
2. Deelname
De deelname staat open voor concepten die voldoen aan de punten die worden omschreven in 1. Wedstrijdvraag en worden getoetst aan de criteria in 4. Beoordeling.
Deelnemers kunnen met maximum drie dossiers, concepten, ideeën inschrijven. Per deelname moet er een apart inschrijvingsformulier worden ingediend.
De ingezonden concepten mogen niet gecommercialiseerd zijn bij de uiterste indiendatum. Onder commercialiseren begrijpen we zowel het effectieve verkopen alsook het openbaar exposeren met commerciële doeleinden.
Inschrijven betekent dat de deelnemer zich automatisch akkoord verklaart met de bepalingen in dit reglement. Elke inzending die niet voldoet aan de voorwaarden in het reglement wordt uitgesloten van deelname. Inschrijven kan online van 14 oktober 2025 tot en met 6 april 2026, 23.59 u op deze website: BKRK-award | Bokrijk. Inzendingen krijgen een automatische handmatige bevestigingsmail na correctie indiening.
De inzending gebeurt op de voorgeschreven wijze, volledig en binnen de gestelde termijn. Indien de inzending hieraan niet beantwoordt, is de organisatie gerechtigd om deze uit te sluiten.
De deelnemer verstrekt alle gevraagde informatie en is verantwoordelijk voor de waarheid en juistheid van de verstrekte gegevens. De deelnemer verklaart ook dat hij/zij met het deelnemend concept geen inbreuk maakt op enig recht van derden: auteursrecht, recht van tekening, merk, model of andere rechten. Het concept voldoet, voor zover van toepassing, aan de wettelijke veiligheidsvoorschriften. De deelnemer vrijwaart de organisatie en de jury voor aanspraken van derden ter zake.
Communicatie en events gebeuren in het Nederlands, indienen van dossiers kan in Nederlands of Engels.
Deelnemers Geselecteerden verbinden zich ertoe fysiek aanwezig te zijn op alle contactmomenten tijdens de wedstrijd. Niet aanwezig zijn op contactmomenten kan leiden tot uitsluiting van de wedstrijd. Deze data zijn terug te vinden onder punt 5. Verloop van de wedstrijd.
3. De jury en experten
De leden van de jury zijn erkende autoriteiten binnen hun vakgebied:
- Fernando Laposse: Fernando Laposse is een Mexicaanse ontwerper die zich specialiseert in het transformeren van eenvoudige, natuurlijke materialen tot verfijnde designstukken. Hij werkte met een uitgebreide waaier aan ondergewaardeerde plantensoorten die inheems zijn in Mexico, zoals sisal, luffa en maïsbladeren.
- Karla Basselier: CEO van Fedustria, de Belgische federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie. De organisatie ondersteunt bedrijven in hun duurzame groei en competitiviteit door belangenbehartiging, advies, informatie en op maat gemaakte diensten.
- Pascal Cools: directeur Flanders DC, Flanders DC is het Vlaamse design- en modecentrum en werkt aan sterk toekomstgericht ondernemerschap in de design- en modesector
- Natalie Helsen: een freelance journalist die o.a. werkt voor Sabato, Trends Style, Knack, Feeling en De Morgen Magazine. Haar expertise omvat mode, design, architectuur, kunst en hedendaagse culturele trends, waarbij ze esthetiek, sociologie en taal met elkaar verweeft en zich weigert tot één domein te beperken.
De experten die mee instaan voor het delen van kennis zijn:
- Aaron Thierens: een communicatieve productontwerper met diepgaande kennis van materialen, vezels en circulaire grondstoffen. Met Re-sound ontwikkelde hij lokaal geproduceerde akoestische oplossingen op basis van gerecycleerde en
biogebaseerde materialen. - Annemarie Piscaer: ontwerper, onderzoeker en docent, en oprichter van de onderzoekende ontwerpstudio Studio Dust. Ze is promovendus aan KU Leuven, LUCA School of Arts, waar haar onderzoek zich richt op materialiteit en de integratie van gesitueerd ontwerp in ontwerppraktijken.
Coaching tijdens de zomermaanden (mei, juni, juli, augustus): De jury wijst per inzending twee coaches toe die samen met de indiener individueel de inzending verfijnen. De coaches worden op maat van de individuele geselecteerden gekozen en toegewezen in functie van de nodige coaching op vlak van vakmanschap, ontwerp, ondernemerschap, innovatie & duurzaamheid of storytelling. VAKlab verplicht zich niet tot overleg omtrent de keuze van coaches met de geselecteerde. Juryleden kunnen geen coach zijn omwille van hun objectieve beoordelingsrol binnen het traject.
4. Beoordeling
De inzendingen zullen beoordeeld worden op de volgende criteria:
- Duurzaamheid en innovatie
- Creativiteit
- Vakmanschap en techniek
- Ondernemerschap - economisch potentieel
- Storytelling
5. Verloop van de wedstrijd
Indiendatum: maandag 6 april 2026, tot 23.59u
Eerste jurymoment: maandag 4 mei 2026 van 10u tot 16u waar de juryleden beslissen welke 10 inzendingen weerhouden worden. De deelnemers zijn niet toegelaten op dit jurymoment.
Ten laatste woensdag 6 mei worden al de deelnemers én 10 geselecteerden op de hoogte gebracht per mail van de selectie van de jury.
Meet en greet: maandag 18 mei 2026 van 10u tot 16u in de Campus van het Vakmanschap in Bokrijk. Hier krijgen de geselecteerden de kans om te spreken met de jury en de experten.
Zomermaanden (mei, juni, juli, augustus): de geselecteerden krijgen de tijd om hun project volledig te finetunen in functie van de gekregen feedback. Er worden coachingmomenten voorzien met coaches (2 x 2u) om te overleggen in functie van de beoordelingspunten (zie 4. Beoordeling).
Tweede jurymoment: donderdag 5 oktober 2026 van 10u tot 18u in de Campus van het Vakmanschap in Bokrijk. Hier krijgen de 10 geselecteerden elk 30' de tijd om hun verfijnde concept voor te stellen aan de jury.
Aan het einde van de dag, nadat alle geselecteerden hun concept hebben voorgesteld, kiest de jury 3 genomineerden. De 3 genomineerden worden ten laatste 10 oktober verwittigd. De beslissingen van de jury zijn bindend. De geselecteerden en juryleden verbinden zich tot alle discretie over de selectie totdat Bokrijk de genomineerden heeft bekend gemaakt.
6. De uitreiking en het slotevent
De winnaar van de BKRK-award #VEZELS zal bekendgemaakt worden op het slotevent op woensdag 28 oktober 2026.
7. Prijs
10 geselecteerden
- Meet en greet met de juryleden en experten op 18 mei 2026.
- Individuele coaching tijdens de maanden mei, juni, juli en augustus met coaches (2 x 2u)
- Vermelding in de communicatiecampagne van VAKlab I Bokrijk, waartoe website, social-mediacampagne en nieuwsbrieven behoren.
- Professionele foto’s vrij voor eigen gebruik
- Deel uitmaken van een netwerk met gelijkgezinden
- De 10 geselecteerden worden opgenomen in een publicatie over de BKRK-award
- Uitnodiging voor het slotevent op 28 oktober 2026.
Extra voor de 3 finalisten
- Video waarin het product wordt voorgesteld, vrij voor eigen gebruik
- Visibiliteit en aanwezigheid op verschillende plaatsen waaronder de Campus van het Vakmanschap en/of tentoonstellingskansen op andere plaatsen in Vlaanderen en/of het buitenland
- Podiumplaats op het slotevent
- Uitgelicht persbericht
Extra voor de winnaar
- Extra media-aandacht
- Voorstelling van het product op het exclusief slotevent
- Individuele coaching van de jury na het traject
8. Communicatie
VAKlab I Bokrijk staat in voor de communicatie van de BKRK-award. Door ons breed netwerk betrekken we de verschillende partners hierbij om een (inter)nationaal bereik te hebben. Maar ook de juryleden, experten en geselecteerden zijn een belangrijke schakel in de communicatie. Geselecteerden verbinden zich ertoe gedurende het traject mee te communiceren rond hun deelname met vermelding van VAKlab door gebruik van de juiste tags. Om geselecteerden de mogelijkheid te geven zoveel mogelijk “buzz” te creëren rondom hun indiening kunnen zij steeds tekst- en fotomateriaal van deze award bekomen via onze online kanalen.
De tien geselecteerden ontvangen van de organisatie professioneel fotomateriaal (zie 7. Prijs) van hun eigen product. Deze zijn vrij voor eigen gebruik. Er volgt een publicatie in digitale dan wel fysieke vorm met de tien geselecteerden.
De drie finalisten en hun werk worden na het tweede jurymoment professioneel gecapteerd in een video (zie 7. Prijs). Bovendien verschijnen ze in de verschillende communicatiekanalen over de BKRK-award, zowel offline als online.
Het foto- en videomateriaal dat tot de prijs behoort kan vrij gebruikt worden mits vermelding van VAKlab Bokrijk. Ook bij verdere communicatie over de inzending na het BKRK-traject dient VAKlab minstens een jaar na het slotevent vermeld te worden bij communicatie rond het product of project.
9. Aansprakelijkheid
De geselecteerde is tijdens het verloop van de wedstrijd (zie 5.) bij contactmomenten verantwoordelijk voor het vervoer, de verpakking en de eventuele bijhorende kosten. De organisatie is niet aansprakelijk voor schade aan het ontwerp die ontstaan is als gevolg van verborgen gebreken en constructiefouten.
10. Ter beschikking stellen concepten
De drie finalisten krijgen de kans om hun werk te presenteren, op voorwaarde dat ze het product kosteloos en tijdelijk voor één jaar na de uitreiking ter beschikking stellen. Bokrijk zal instaan voor de benodigde verzekering(en) tijdens de tentoonstelling. De finalisten zijn verantwoordelijk voor het transport Hetzelfde geldt voor andere mogelijke toonmomenten. VAKlab kan daarbij als voorwaarde stellen om kosteloos duiding te geven bij het object indien dit nodig wordt geacht voor de leesbaarheid van de opstelling.
ENG
Mission
The BKRK-Award is more than a competition, it is a mentorship and development program that celebrates and strengthens entrepreneurial craftsmanship. The BKRK Award highlights and rewards both national and international creative entrepreneurs who develop a concept rooted in their expertise. Each design emerges from traditional craftsmanship and carries a clear connection to Bokrijk as a source of inspiration.
The resulting work has a positive impact on both the economy and society. Thanks to the shared vision of a professional jury with key expertise in the sector, the official award ceremony, and the overall visibility of the competition, the BKRK Award has become an essential part of Bokrijk’s focus on craftsmanship.
Organisation
VAKlab, based in the Craftsmanship Campus at Bokrijk, is the innovation centre dedicated to craftsmanship and entrepreneurship. VAKlab develops a wide range of services designed to inspire makers, designers, entrepreneurs and students, while passing on specialised knowledge on multiple levels.
VAKlab serves as a space that connects community members, building an international and contemporary platform around craftsmanship.
By placing the maker at the centre of the design world, where they often remain invisible, VAKlab strengthens and develops contemporary and innovative craftsmanship as a valuable force for the economy and beyond.
1. Competition
The BKRK-Award #FIBRES focuses on the crafts related to all natural fibres and crops. These crafts are approached from a contemporary perspective, drawing on techniques from the past and combining them with innovation and relevance.
The submitted concept should:
- Represent authentic craftsmanship in terms of use, technique, material and sustainability.
- Be developed from a contemporary and/or innovative point of view.
- Generate economic added value. The participant must intend to take further steps with the concept after the competition.
- Allow room for exploration and collaboration with various experts throughout the process.
We are not only looking for decorative objects or products made using traditional techniques, we welcome a broad range of products, concepts and services that push boundaries, show innovation and bring something new to the table.
The materials and techniques used are entirely up to the creative freedom of the applicant.
2. Participation
Participation is open to concepts that meet the conditions described under 3. Competition Brief and will be evaluated according to the criteria outlined in 6. Evaluation.
Participants may submit up to three projects (concepts or ideas). A separate entry form must be submitted for each concept.
Submitted concepts may not be commercialised before the submission deadline. Commercialisation includes both the actual sale and public exhibition with commercial intent.
By submitting, participants automatically agree to all provisions of these regulations. Any submission not complying with these conditions will be excluded from participation.
Submissions must be made online between 14 October 2025 and 6 April 2026 (11:59 PM) via the website: [BKRK Award | Bokrijk]. Participants will receive a confirmation email once the submission has been successfully received.
Incomplete or late submissions may be disqualified. Participants are responsible for the accuracy of the information provided and must guarantee that their concept does not infringe upon third-party rights such as copyright, design rights, trademarks, or other intellectual property rights.
The concept must comply with all relevant safety regulations. Participants indemnify the organisation and jury against any third-party claims related to their submission.
Communication and events are conducted in Dutch. Submissions may be made in Dutch or English.
Selected participants must be physically present at all scheduled contact moments during the competition. Failure to attend may result in exclusion. These dates are listed under 7. Competition Timeline.
3. Jury and experts
The members of the jury are recognised authorities in their respective fields:
- Fernando Laposse – Mexican designer known for transforming humble natural materials into refined design pieces, often using overlooked plant species indigenous to Mexico such as sisal, loofah and corn leaves.
- Karla Basselier – CEO of Fedustria, the Belgian federation for the textile, wood and furniture industries, supporting companies in sustainable growth and competitiveness through advocacy, advice and tailored services.
- Pascal Cools – Director of Flanders DC, the Flemish design and fashion centre, working to strengthen forward-looking entrepreneurship in the design and fashion sectors.
- Natalie Helsen – Brussels-based freelance journalist contributing to Sabato, Trends Style, Knack, Feeling, and De Morgen Magazine. Her work focuses on fashion, design, architecture, art, and cultural trends, intertwining aesthetics, sociology, and language.
Experts sharing their knowledge include:
- Aaron Thierens – A communicative product designer with in-depth knowledge of materials, fibres, and circular raw materials. With Re-sound, he develops locally produced acoustic solutions made from recycled and bio-based materials.
- Annemarie Piscaer – Designer, researcher, and founder of Studio Dust. She is a PhD candidate at KU Leuven / LUCA School of Arts, researching materiality and the integration of situated design in practice.
Coaching during summer months (May–August 2026):
Each selected project will be assigned two coaches by the jury to provide tailored support and refine the concept. Coaches are selected based on the project’s specific needs, craftsmanship, design, entrepreneurship, innovation & sustainability, or storytelling.
VAKlab is not required to consult the selected participants regarding coach assignment. Jury members cannot act as coaches due to their objective evaluative role.
4. Evaluation
Entries will be assessed according to the following criteria:
- Sustainability and innovation
- Creativity
- Craftsmanship and technique
- Entrepreneurship and economic potential
- Storytelling
5. Timeline
- Submission deadline: Monday 6 April 2026, until 11:59 PM
- First jury session: Monday 4 May 2026 (10:00–16:00) – the jury selects ten finalists (participants are not present).
- Notification: All participants will be informed of the results by Wednesday 6 May 2026.
- Meet & Greet: Monday 18 May 2026 (10:00–16:00) at the Craftsmanship Campus, Bokrijk – an opportunity for finalists to meet the jury and experts.
- Summer period (May–August): Finalists refine their projects based on jury feedback. Two coaching sessions (2 × 2 hours) will be organised.
- Second jury session: Thursday 5 October 2026 (10:00–18:00) at the Craftsmanship Campus, Bokrijk – finalists present their refined concepts (30 minutes each).
- Nominee announcement: The jury selects three nominees by 10 October 2026.
- Jury decisions are final and binding. All parties must maintain confidentiality until Bokrijk publicly announces the nominees.
6. Award Ceremony
The winner of the BKRK Award #FIBRES will be announced during the final event on Wednesday 28 October 2026.
7. Prizes
For the 10 selected participants:
- Meet & Greet with jury and experts (18 May 2026)
- Individual coaching (May–August) – 2 sessions of 2 hours each
- Mention in VAKlab | Bokrijk communication (website, newsletters, social media)
- Professional photos free for personal use
- Inclusion in a BKRK Award publication
- Invitation to the final event (28 October 2026)
- Access to a network of like-minded professionals
For the 3 finalists (in addition to the above):
- Professional video presentation of their product (free for personal use)
- Visibility and exhibition opportunities at the Craftsmanship Campus or elsewhere in Flanders and abroad
- Stage presentation during the final event
- Highlighted press release
For the winner (in addition to the above):
- Extra media attention
- Presentation of the product during the final event
- Individual follow-up coaching from jury members after the competition
8. Communication
VAKlab | Bokrijk manages all communication regarding the BKRK Award.
Through its broad network, it involves various partners to ensure national and international visibility. Jury members, experts, and selected participants also play an important role in spreading communication.
Selected participants agree to actively share updates about their participation, tagging VAKlab and using the correct mentions.
Participants may use text and photo materials provided by the organisation via online channels to create further visibility around their project.
Each selected participant receives professional photos of their project (see §9) for free personal use. A digital or printed publication featuring the ten selected participants will follow.
The three finalists and their work will be professionally captured in a video and featured across BKRK Award communication channels (offline and online).
All photo and video materials included as part of the award may be used freely, provided that VAKlab Bokrijk is credited. In any further communication about the project after the BKRK trajectory, VAKlab must be mentioned for at least one year following the final event.
9. Liability
During all stages of the competition (see §7), selected participants are responsible for the transportation, packaging, and related costs of their work.
The organisation is not liable for any damage resulting from hidden defects or structural faults in the design.
10. Exhibition
The three finalists will be invited to present their work, provided they make their product available free of charge for one year after the award ceremony.
Bokrijk will cover insurance costs during the exhibition period.
Finalists are responsible for transport. The same applies to other potential exhibitions.
VAKlab may require finalists to provide additional context or explanation about their object if necessary for the clarity of the exhibition setup.