De drie finalisten van de negende BKRK-award zijn bekend! Dit jaar werd de focus gelegd op het thema #HOUT. Met de BKRK-award gaat VAKlab op zoek naar ondernemende vakmensen die met hun expertise open staan voor innovatie en relevantie in de toekomst.
Uit maar liefst 76 inschrijvingen selecteerde de jury tien finalisten. Tijdens de zomermaanden kregen ze begeleiding van ervaren professionals om hun ontwerpen naar een hoger niveau te tillen. Begin september presenteerden ze hun aangepaste projecten tijdens een tweede jurymoment, en werden de drie finalisten bekendgemaakt.
Deze werken overtuigden de professionele jury:
Sara Fraussen met 'Hou(d)t'
Met gerecycled en duurzaam hout maakte Sara een schaalmodel van een vakwerkgebouw dat in en uit elkaar gehaald kan worden met authentieke houtverbindingen. HOU(D)T is niet alleen een bouwmodel, maar ook een stukje erfgoed dat je zelf kunt bouwen en bewaren. Het initiële product is geïnspireerd op het principe van pen-en-gatverbindingen, een techniek die in Vlaanderen eeuwenlang werd toegepast als voornaamste constructievorm. HOU(D)T biedt een unieke ervaring die op een speelse manier een stukje architectuurgeschiedenis meegeeft.
Brent Neve en Giel Dedeurwaerder met 'Noest'
Brent en Giel vormen een ontwerperscollectief waarin ze elk vanuit hun eigen blik uiting geven aan hun liefde en respect voor hout. Met ‘Noest’ lanceren ze een natuurmeubelmerk dat vanuit het welzijn van de mens doordachte objecten maakt in massief hout op maat van de omgeving en met oog voor vakmanschap.
In een stedelijke omgeving wordt meubilair doorgaans zorgvuldig vormgegeven. Maar in bossen of groengebieden wordt er minder aandacht geschonken aan functionaliteit en welzijn. Met dit concept wordt nagedacht over de relatie tussen vormgeving, functionaliteit en omgeving. Het doel is om meubels te ontwerpen voor de groene publieke ruimte die mensen uitnodigen om even stil te staan, rond te kijken en te genieten. Ze lanceren enerzijds een vaste collectie van zit-, lig- en leun-meubels en anderzijds werken ze installaties uit op maat van de identiteit van een specifiek stukje natuur.
Guillaume Pille met 'Cartesian table & stool'
Guillaume maakte een salontafel en kruk die zijn opgebouwd uit fragiele latjes, onderling met elkaar verbonden door middel van deuvels in de vorm van een cartesiaanse knoop. Doordat de rechthoekige latjes zo klein zijn, is het mogelijk om een ‘gepixelde’ gebogen vorm te maken. Het is een uitdaging om een stevig meubel te maken van fragiele latjes, maar vele kleine delen vormen een sterk geheel en de techniek laat veel creativiteit toe.