ONDERNEMERSTIPS DOOR STUDIO PIETER STOCKMANS
Studio Pieter Stockmans, opgestart in 1987, is een begrip als het gaat over porselein kunst. Hij gebruikt het historisch vakmanschap op een hedendaagse experimentele manier om zo tot prachtig serviesgoed en interieurobjecten te komen. De studio is dé Belgische specialist in hardporselein, waarvan elk ontwerp van A tot Z in hun eigen atelier wordt gemaakt.
Tijdens de Campus Kick-Off op 4 oktober vertelde Widukind Stockmans, dochter van en sinds 2007 CEO van de studio, over hun groeiproces, over vakmanschap en ondernemerschap. Ze geeft enkele praktische tips:
Tip 1: Blijf geloven in jouw product
Een groeiverhaal gaat nooit enkel in stijgende lijn maar kent hoogtes en laagtes. In de eerste jaren na de opstart van de Studio kwamen veel chefs en potentiële klanten over de vloer maar was er weinig tot geen interesse in de producten. Het trio bleef achter altijd geloven in hun porselein, ze bleven doen waar ze goed in zijn en lieten hun niet beïnvloeden door modeverschijnselen.
De grote doorbraak kwam er in 2011 toen chef-kok Sergio Herman verliefd werd op het serviesgoed. Ze werden opgepikt in verschillende toprestaurants in zowel binnen- als buitenland, wat leidde tot samenwerkingen met o.a. Alain Ducasse, Hof van Cleve, restaurant Mirazur en Dom Pérignon.
Tip 2: Kwaliteit gaat boven kwantiteit
Studio Pieter Stockmans zweert bij gelimiteerde series. Er worden maximum 100 stuks per dag gemaakt, massaproductie is uitgesloten.
Geen enkel product is identiek, er zijn altijd kleine verschillen aanwezig wat hun collectie uniek maakt. Er wordt nooit een ontwerp weggegooid. Zo hebben ze producten gehad die acht jaar in de kast hebben gelegen maar uiteindelijk toch verkocht werden. Ze hebben het volste vertrouwen in hun producten.
Tip 3: Wijk niet af van de prijs
Vakmanschap is een sterk, duurzaam en mooi verhaal. De productie vraagt tijd, materiaalkennis en inzicht. Om deze reden raadt Widukind aan om niet te twijfelen over de prijs, durf vragen wat een product waard is.
Niet enkel loonkosten moeten betaald worden maar ook de waarde van het product. Hou voor ogen dat wanneer je iets koopt, je dat niet doet voor een jaar maar voor een leven lang. Je bouwt herinneringen op aan het product, wat het vakmanschap extra waardevol maakt.