Skip to main content
PP portfolio

Passe-Partout: Het belang van een portfolio met Flanders DC

PP portfolio 1

Op 15 december bracht Tom Suykerbuyk van Flanders DC een bezoek aan de Campus van het Vakmanschap. Meer dan 50 geïnteresseerden luisterden naar zijn verhaal over het nut van een goed portfolio. Het was een boeiende uiteenzetting waarbij de aanwezigen getrakteerd werden op heel wat tips en tricks en handige voorbeelden.

Een portfolio kan ingezet worden voor verschillende doeleinden: werk zoeken, verkopen, wedstrijden… Het is dus een multifunctioneel instrument dat een bewijs is van je kunnen (creativiteit, werkervaring, vakmanschap) en voor de lezer is het een geruststelling.

Tegenwoordig is het portfolio heel dynamisch en kan je het delen via verschillende kanalen in verschillende versies. Dit document wordt dan ook gemaakt voor een specifiek doel en wordt sterker door het verhaal dat erbij hoort. Het is bedoeld om de lezer nieuwsgierig te maken. Een goed portfolio bouwen vraagt dus heel wat zelfkennis. Wist je trouwens dat recruiters gemiddeld maar 60 seconden naar een portfolio kijken? De eerste indruk is dus zeer belangrijk!

Een vraag die je jezelf moet stellen is, wat wil ik communiceren in 60 seconden tijd? Communiceer de waarde. Toon je creatieve inzichten, nieuwe manieren van werken en denken, materialen- en productiekennis. Bekijk je portfolio ook eens vanuit een ander perspectief: wat wil de lezer eigenlijk zien? Wat voor jou vanzelfsprekend lijkt, is dat niet meteen voor de andere partij. Wat vindt de lezer waardevol? Het helpt ook wanneer je weet wie je document zal lezen, hoe kijkt die persoon vanuit zijn eigen expertise? Er zijn altijd drie zaken die een ontwerper moet bezitten: talent, passie en kwaliteit. Deze kwaliteiten kan je laten zien op verschillende manieren:

  • Talent: sterktes, wat kan en weet je en hoe kan je dit toepassen op verschillende projecten?
  • Passie: passie en focus tonen, wat zijn je inspiratiebronnen? Toon varianten en iteraties.
  • Kwaliteit: aandacht voor de afwerking is belangrijk: let op de details en interactie met gebruikers.

Héél belangrijk: laat niets zien wat je niet graag doet! Wees dus selectief, want je bent maar zo goed als het zwakste voorbeeld uit je portfolio. Blijf steeds kijken door de bril van de potentiële klant/lezer, de emotionele relatie met je werk kan je soms blind maken.

Tijdens de opmaak van je portfolio is de regel van drie belangrijk. Toon minimum drie verschillende projecten. Op deze manier kan je samenhang laten zien en het geeft de lezer richting en inzicht in je kunnen. Wat wil jij dat mensen onthouden? Voor welke drie kenmerken wil jij gekend zijn? Profileer jezelf ook als professional, het motto ‘wij doen alles voor iedereen’ geeft niet het juiste signaal van je expertise. Denk aan welke drie zaken de lezer moet onthouden en verder vertellen over jouw werk.

Kwaliteit moet altijd boven kwantiteit staan, toon daarom beter vijf tot acht representatieve werken waarvan drie cases. Het hele proces is belangrijk, toon hoe je denkt en tewerk gaat. Verzamel daarom altijd beeldmateriaal van je werkproces, tekeningen en prototypes. Zo krijgt de lezer een inkijk in je aanpak en hoe je product ontstaan is. Samenwerkingen horen trouwens ook bij dat proces. Het waarom (doel, visie), hoe (proces) en wat (resultaat) moeten goed zichtbaar zijn in je document.   

Een belangrijke tip: vertel mensen niet wat je verkoopt, maar focus op waarom ze het nodig hebben. Communiceer dus de waarde in plaats van het product. Het is dus handig om een onderscheid te maken in verschillende doelgroepen tot wie je je wil richten. Is het een klant, curator of werkgever? Twee belangrijke vragen:

  • Wat maakt jouw aanbod aantrekkelijk?
  • Wat verwachten de mensen die je wil bereiken?

Er zijn veel verschillende soorten portfolio’s: online en offline, met of zonder toelichting. Kies welk systeem het beste bij je past. Je document moet de volgende elementen bevatten: een CV, jouw contactgegevens, een inhoudstafel, je visie en drijfveren, vijf tot acht werken en drie cases. Let op de situatie, wanneer je lezer zo’n 130 portfolio’s moet bekijken kan je je beter beperken. Een sterk begin en einde is daarom belangrijk.

Beelden maken of kraken je portfolio. Zorg daarom voor professionele beelden in een consistente stijl. Zorg voor beelden met details van het product en de werking ervan. Let op dat je een context en schaalgevoel toevoegt. Het is voor lezers altijd interessant om je werk in perspectief te kunnen plaatsen. Schetsen, tekeningen en moodboards kunnen het proces uitleggen, vergeet ze dus niet!

Meer dan ooit wordt er gelet op de vormgeving van portfolio’s. Maak gebruik van een uniforme lay-out en werk met iconen (tip: thenounproject.com). Werken met een grid en steunkleuren zijn aangeraden. Het belangrijkste is dat je portfolio een samenhangend geheel is. Voeg je eigen tone of voice toe; het is tenslotte jouw werk. De online toepassing Canva kan een goed hulpmiddel zijn bij de opmaak van je portfolio.  

Schrijf je in voor de nieuwsbrief