Lieve Weytjens en Martine Geladi zijn twee leerlingen van Joke Indestege het meester-leerlingtraject rond de techniek van het wandtapijt. Tijdens de werkdag is Lieve terug te vinden in een dienstverlenend bedrijf, waar ze werkt als administratief-commercieel bediende. Maar ze heeft ook altijd een ambachtelijke of artistieke kriebel gehad om te maken en creëren, die zich reeds op jonge leeftijd uitte in textiele toepassingen zoals breien, kantklossen en later ook weven en vilten. Martine is ambachtelijk handwever. De techniek van het wandtapijt intrigeerde haar, aangezien het een totaal andere discipline is binnen de weeftechnieken. Joke, Lieve en Martine zijn weefvriendinnen en toen de eerste de wil uitsprak om haar kennis over het immaterieel cultureel erfgoed van de techniek van het wandtapijt door te geven binnen een vakmanschapsbeurs, was de interesse van beide leerlingen groot om mee op de kar te springen en een techniek die ze nog niet in de vingers hadden te leren beheersen.
Creativiteit en ondernemerschap
De visie van Lieve op vakmanschap is helder: “Vakmanschap betekent voor mij het zorgvuldig en degelijk kunnen uitvoeren van een ambachtelijke techniek, en vanuit die degelijke basis kunnen evolueren naar een eigen stijl waar ook ruimte is voor creativiteit.” En die zin om te evolueren is er ook bij Lieve. Ze wil graag groeien in het weven en mikt daarbij op een bredere focus dan enkel de tapisserie. Lieve stelt zich wel de vraag of een dergelijk arbeids- en tijdsintensief vakmanschap leefbaar kan zijn. Martine is al ondernemend vakvrouw: “Ik heb mijn eigen onderneming en weefatelier en wil mijn producten uitbreiden van sjaals naar tafellinnen en interieur of decoratie.”
Uitdagingen en kansen voor de toekomst
Voor Lieve was het meest uitdagend deel de fase waarin de oefeningen van de cursus doorlopen waren en de leerlingen autonoom aan de slag moesten voor het eindwerk. Voor dit onderdeel koos Lieve voor het weven van een schilderij van Willo Gonnissen, Belgisch beeldend kunstenaar. Ook voor Martine was het omdenken van de technieken die ze al beheerste een grote uitdaging. Beide leerlingen ervaarden de samenwerking en kennisoverdracht als iets positief. En wat er na een traject komt, dat kan voor elke leerling verschillend zijn zo blijkt. Maar, het is duidelijk dat het hen verrijkte in hun kennis en kunde en het vakmanschap van het weven van wandtapijten verder kan doorleven.
Schrijf je in!
Geïnteresseerd? Alle info over de beurzen en inschrijven kan via Departement Cultuur, Jeugd en Media.
Leerling Lieve over vakmanschap:
Vakmanschap betekent voor mij het zorgvuldig en degelijk kunnen uitvoeren van een ambachtelijke techniek, en vanuit die degelijke basis kunnen evolueren naar een eigen stijl waar ook ruimte is voor creativiteit.