Skip to main content
Glas - foto GlazenHuis

BKRK-award #Glas geselecteerden

Bea Crèvecoeur

Bea Crèvecoeur

Bea’s werk is haar reactie op de voortdurende stroom aan informatie (al dan niet fake), die ons bereikt via allerlei schermen en die onze dagelijkse bezigheid sterk beheerst. Het is haar zoektocht naar het echte leven, naar leegte, rust en verstilling. Haar schermen/lichtobjecten zijn opgebouwd uit holle en bolle gezandstraalde glazen elementen die beelden vasthouden en vervormen. Het is als een onbeschreven blad, een tabula rasa, waarop het licht elke dag een nieuw verhaal kan tekenen.

Ruben Deriemaeker

Ruben Deriemaeker - DERI3

WAVE is een lamp/collectie gebaseerd op de grote glaspartijen van het MAS. Deze glaspartijen zijn in Rubens ogen een subliem staaltje kunst. Ze belichamen als geen ander de schoonheid van het materiaal en de oneindige toepassing daarvan.

Het ontwerp bestaat uit éénzelfde repetitieve vorm die de lengte van het stuk bepaalt. Door het spelen met verschillende diameters ontstaan steeds andere vormen en toepassingen. De lineaire opbouw en structuur van de houten mal creëert een uniek patroon in het glas, verwijzend naar de passie voor hout en herkomst van de maker.

Annika Ingelaere

Annika Ingelaere - Zooming in, Zooming out

Als je landschappen vergelijkt met ingezoomde foto’s van zaden, merk je overeenkomsten op. De geometrische vormen en organische oppervlakten komen in beide gevallen voor. Dit project focust zich op de schoonheid van vervuiling. Wanneer je bepaalde, door de mens vervuilde landschappen uitgezoomd bekijkt, bevatten deze vaak een esthetische schoonheid, hoe ironisch het ook mag zijn. Als je inzoomt brengt het de ruwheid naar boven. In het project van de BKRK-award is het werk opnieuw uitgezoomd.

KUYCKXMEERs

KUYCKXMEERS - GLASSTROMEN

Glas is in het dagelijks leven overal rondom ons aanwezig. Dit als bouwmateriaal, keuken gereedschap, verpakking van voeding, drankopslag, tuin, interieur… Door zijn veelzijdig gebruik is het recycleren ervan van groot belang. Dit om de afvalberg te verminderen alsook de hoge energie die nodig is bij de productie van het materiaal te drukken. 

Voor de BKRK-award hebben we onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van niet te recycleren glas. Dit resulteert in een reeks experimenten met ‘Foam Glass’, een materiaal dat grotendeels bestaat uit gerecycleerd glas, gemengd met een kleine hoeveelheid kalk.

Studio Segers

Studio Segers

Brigg is een beeldend verlichtingsconcept dat de theatrale luster uit vervlogen tijden in ere wil herstellen. Boven een tafel of centraal in een ruimte versterkt Brigg de gevoelswaarde van vaak onderkoelde architectuur. Het licht boven de tafel is het centrum van het wonen en creëert geborgen samenhorigheid.

Myriam Thomas BKRK

Myriam Thomas

Vrouwenkoppen zijn voor Myriam een geliefkoosde invalshoek om universele verhalen van gewone mensen met hun moed en twijfel, hun stilte en hun spreken, hun geïntimideerd zijn en hun innerlijke kracht te vertellen. Myriam gebruikt hiervoor graag het medium gebrandschilderd glas omdat het zo geschikt is om te spelen met licht en donker, transparantie en licht tegenhouden, om gelaagdheid te creëren ook, maar ook omdat glas door reflectie ook het beeld van de toeschouwer en de omgeving weergeeft. Op die manier maak ik de toeschouwer in zekere zin ook deel van het werk en hij/zij krijgt het laatste woord: welke associaties zal hij/zij maken? Wat wil hij of zij er in zien? Welke emoties zal hij/zij ervaren?

Bloe van Eeckhout BKRK

Bloe van Eeckhout

In Vakjargon beeldt Bloe haar technisch onderzoek naar haar eigen materie uit als geïnterpreteerd labofragment. Glas en porselein staan in dit werk centraal, zowel individueel als in hun ‘Bloe-vorm’. De uitkomst van dit vormgegeven onderzoek zit niet in de recipiënten, maar zijn de ̈recipiënten zelf. ̈ ‘BloeGlass’: Een van nature transparante, lichtblauwe materie waarvan de samenstelling bestaat uit 50% porselein en 50% glasvormers.

Lies Van Kerckhove Fragmenture BKRK

Fragmenture - Lies Van Kerckhove

Komend decennium zal gekenmerkt worden door een steeds groter wordend ecologisch bewustzijn. Nakende klimaatveranderingen dwingen ons om verantwoorder om te gaan met afval en waterverbruik. Waar het vroeger not done was om bij een etentje kraantjeswater aan te bieden, is dat nu de normaalste zaak van de wereld. De waterkaraf verovert hierdoor opnieuw een plaats in de hedendaagse huisraad. De Torum collectie bestaat uit 2 verschillende karaffen, voor verschillende gelegenheden. Beide flessen staan mooi op zichzelf. Het unieke aan de Torum karaffen is dat je ze ook kan combineren. Samen worden ze een architecturale sculptuur. 

Ilse Van Roy en Madeli Viljoen BKRK

Studio Keep - Ilse Van Roy en Madeli Viljoen

Er zijn weinig objecten die zo dicht bij de essentie komen als de kruik. Ze staat er, haar vorm is helder en leesbaar. Ze komt en kwam tegemoet aan de wens om dingen – vloeistoffen, voedsel- te bewaren. Maar evengoed en wezenlijker is dat ze ook schenkt. Ze bewaart om daarna te geven. Daarmee overstijgt de kruik haar functie als bevatter. Ze draagt de belofte in zich van een gebeurtenis waar we wensen dingen met elkaar te delen. Onmiskenbaar zien we in de glazen objecten van Viljoen en Van Roy nog verwijzingen naar archetypische vazen en kruiken. Hier gebeurt een verdere uitzuivering. De objecten dragen en schenken, we voelen ons er verwant mee.

Veerle Verschooren BKRK

Veerle Verschooren

Glas IN lood, glas EN lood, glas, lood, licht. Elegantie, eenvoud Spetterende kleuren, die je naar eender welke herinnering brengen. Spelen met buiten en binnenvormen. Op zoek naar de grenzen van wat kan en wat er door te zien valt.

Kamerscherm met glas, lood en een minimale toevoeging van staal. Vrij gemakkelijk te verplaatsen naar het licht, om de kleuren te vangen of juist van het licht weg om een gezellig hoekje te creëren.

Subscribe to the newsletter