Skip to main content
Lex Pott

TALK: ONTWERPEN VOLGENS LEX POTT

Designer Lex Pott (NL) is alumnus aan de Design Academy Eindhoven en runt een ontwerpstudio in Rotterdam. Hij groeide op in een kunstenaarsfamilie, een leuk en interessant gegeven maar hij wist ook direct dat dit gepaard ging met financieel moeilijkere periodes. Hij besliste toen dat hij het anders wou en kwam terecht bij de Design academie Eindhoven. Tijdens zijn loopbaan ontdekte hij hoe belangrijk het is om een balans te vinden tussen het commerciële aspect en het design gegeven. 

Hij werd bekroond met verschillende awards en staat bekend om, onder andere, zijn Pillar Candles voor HAY, True Colour -vazen voor &Tradition, Spring Scissors voor Nomess en zijn eigen Twist Candles. Momenteel is hij Head of Design bij Hema. Hij wordt gezien als een van de grote opkomende Nederlandse ontwerpers uit deze tijd. Tijdens deze talk inspireert Lex met zijn werk en zijn visie op design, vakmanschap en ondernemerschap.  

 

Lex Pott en vakmanschap 

Lex Pott (1985) hanteert een rauwe en intuïtieve methode. In zijn werk keert hij terug naar de oorsprong van de materialen die hij het meest gebruikt: hout, steen en metaal. Na grondige analyse en materiaalonderzoek herleidt hij de materialen terug tot de essentie, met als resultaat een unieke vormentaal. 

Kleur is niet weg te denken uit de werken van Lex. Terwijl hij in het begin van zijn carrière vooral de kleur van het materiaal zelf liet spreken, werd hij later gefascineerd door natuurlijke transformaties van materiaal, zoals oxidatie. Hij onderzocht waarom de kleuren van schilderijen van oude meesters nog zo mooi zijn en leerde meer over pigmenten. Na opkomst van de industriële revolutie werd kleur minder elitair en konden ontwerpers hun eigen verhaal hiermee vertellen.   

De Twist-kaars is misschien wel zijn bekendste ontwerp. Tijdens de pandemie gingen de kaarsen viraal en veranderde dit van super-marktproduct naar artistiek object. Hij dook helemaal in de kaarsenwereld, werd gefascineerd door was en de mogelijkheden die het smeltpunt van was kon bieden. Voor hij het wist werd zijn werkplaats een kaarsenfabriek waar hij en zijn team tot 400 kaarsen per dag maakte. Tienduizenden kaarsen later was hij toe aan een nieuw project en besloot hij het concept te verkopen aan een Amerikaanse producent.  

Lex velt geen waardeoordelen in zijn werk. Hij ontwerpt even graag een limited edition-tafel voor de happy few als een kaars voor Bolsius of een accessoire voor Hema. Met zijn ontwerpen voor het grote publiek hoopt hij design toegankelijk te maken en in te burgeren. “Als ontwerper is het belangrijk om te beslissen welke wereld je het beste ligt”, vertelt Lex, “Ik beschouw mijzelf als een kameleon en leg mijn focus op het project wat voor mij op dat moment het best aanvoelt. Upscalen is geen must, denk na waar je echt gelukkig van wordt.”. 

 

Lex Pott en ondernemerschap 

De relatie met vakmensen is balanceren op een dunne koord. Als ontwerper werk je vaak samen met een vakman om een prototype te vervaardigen. Dit is erg tijdsintensief en vaak ook kostelijk. Bovenop de werkuren van zo’n vakman, maak je immers ook gebruik van de expertise én werktuigen van zo’n ambachter. Voor een prototype is dit geen probleem maar wanneer de ontwerper wil upscalen, moet hij keuzes over materiaal en werkuren maken of over creatieve oplossingen zoeken.  

Zo werkt Lex regelmatig met schaalmodellen. Hij maakt bijvoorbeeld kleinere modellen van tafels en stoelen, in hetzelfde materiaal en met dezelfde techniek. “Op deze manier ondervind je dezelfde problemen die je op grote schaal ook tegenkomt.”, vertelde Lex. Beeldmateriaal van de schaalmodellen plaatst hij op social media en wanneer een aanvraag binnenkomt, maakt hij deze pas in het juiste formaat.  

“Er zijn veel zaken waar je rekening mee kan houden in het designproces zoals productie, schaalbaarheid, transport, …. Het onderzoek naar hoe een ‘goedkoop’ materiaal om te vormen tot een designobject, maakt dit extra interessant.” Verteld Lex. “Leer het materiaal waar je mee werkt echt kennen, zo ontdek je meer mogelijkheden om het productieproces goedkoper te houden.”.   

 

Lex’ praktische tips  

Als designer kan je voor een bedrijf werken op drie manieren:  

  • Op uurbasis: er wordt een uurloon toegekend voor de gepresteerde uren. Wanneer je op deze manier werkt, zorg ervoor dat het loon non-refundable is. Wanneer een ontwerp niet in productie gaat, worden de gespendeerde uren toch nog betaald. 
  • Op projectbasis: er wordt een vast bedrag toegekend voor een volledig project. 
  • Op royalty verdien model: er worden royalty’s toegekend afhankelijk van het aantal verkochte exemplaren. Wanneer je op deze manier werkt, zorg ervoor dat de royalty’s altijd op het netto factuurbedrag worden berekend

Neem deze punten zeker op in jouw contract:  

  • Bij een overlijden gaan de rechten van de ontwerpen naar jouw nabestaanden  
  • Zorg ervoor dat je zelf altijd 2 gratis exemplaren krijgen van jouw ontwerp: 1 voor archief en 1 voor eigen gebruik. 
  • De producten die je ontwerpt, kan je zelf na productie tegen inkoopprijs kopen. 
  • Voeg een ‘afkoelperiode’ toe: wanneer er na zes maanden niks wordt gedaan met een ontwerp, worden deze terug eigendom van de ontwerper. 
  • Lees de overeenkomst met boerenverstand. Als je iets niet begrijpt, klopt het dikwijls niet. 

Durf te delen

  • Denk na over de infrastructuur van informatie: social media, flyers, kranten, … hoe kan je je werk aan het publiek te laten zien. Wees niet bang om jouw werk te tonen, ook al is het nog in ontwikkeling. 
  • Laat veel zien via social media, aan de reacties weet je direct of het ontwerp aanslaat of niet. 
  • Trommel een bevriende ontwerper, schrijnwerker of decorateur in en huur en bouw samen jullie stand op een beurs om jullie werk te tonen. 
  • Bedrijven scouten constant naar interessante ontwerpen en designers. Hou jouw ontwerpen dus niet achter en toon ze aan de wereld. Ga all-in! 

 

Subscribe to the newsletter