Skip to main content
Wilgentroost

BKRK-award #Vlechttechniek, winnaarscollectief Wilgentroost

Voor de achtste keer op rij organiseerde VAKlab zijn jaarlijkse BKRK-wedstrijd. Met de BKRK-award streeft VAKlab, het expertise- en dienstencentrum rond vakmanschap en ondernemerschap, naar een positieve impact op economie en samenleving. “We willen creatieve talenten en vakmensen uitdagen, ondersteunen en begeleiden in hun weg richting ondernemerschap,” zegt Igor Philtjens, voorzitter van vzw Het Domein Bokrijk en gedeputeerde voor toerisme en erfgoed. “Het BKRK-traject is hierin een facilitator. De talrijke inzendingen getuigen van creatief talent, innovatie en economisch potentieel.”

#VLECHTTECHNIEK  

Deze achtste editie van de BKRK-award legde de focus op het vakmanschap ‘vlechttechniek’. “VAKlab deed een oproep naar ondernemende creatievelingen die het vakmanschap vlechttechniek vanuit het heden benaderen, gebaseerd op technieken uit het verleden en tegelijkertijd gekoppeld aan innovatie en relevantie. Met bijna 40 inschrijvingen, kunnen we spreken van een geslaagde editie,” vertelt voorzitter Igor Philtjens enthousiast. 

Individueel traject  

De jury beoordeelde alle inzendingen op basis van criteria als vakmanschap en techniek, economisch potentieel, duurzaamheid en innovatie, creatief ontwerp en storytelling. Vervolgens nodigde VAKlab de 10 sterkste kandidaten uit voor een meet & greet met de juryleden en experten in het Kasteel van Bokrijk, ondertussen gekend als Campus van het Vakmanschap. Alle kandidaten kregen professioneel fotomateriaal van hun werk alsook individueel advies om verder met hun project aan de slag te gaan. 

“Het groeiproces is een heel belangrijk onderdeel van deze wedstrijd. Afgelopen zomer kregen de kandidaten voldoende ruimte voor exploratie, samen met een aantal experten. Zo verfijnden ze hun product en maakten ze het marktconform,” aldus gedeputeerde Igor Philtjens. 

Drie finalisten 

Op basis van de definitieve dossiers selecteerde de jury ten slotte drie finalisten. Hun ontwerpen worden van 19 oktober tot en met 5 november tijdens het WONDER Creativity Festival tentoongesteld in Texture, het Kortrijkse museum voor vlas en textiel, waarna ze in de Campus van het Vakmanschap te bewonderen zijn. Daarnaast ontvangen ze ook professioneel videomateriaal van hun werk. 
 
Winnaar  

VAKlab bekroonde de winnaar van de BKRK-award ‘vlechttechniek’ tijdens het slotevent in Texture. Wilgentroost kreeg er de kans om zijn ontwerp voor te stellen aan het grote publiek en kan rekenen op verdere coaching en aandacht in de media. 

WILGENTROOST met URNEN IN FIJNSCHEENWERK 

De uitvaartsector evolueert. Het collectief Wilgentroost biedt in die context een totaalconcept voor een duurzamer afscheid van onze dierbaren. Ze gebruiken hierbij fijngevlochten wilgenteen in verfijnde urnes en wandobjecten. Lokaal, authentiek en handgemaakt. 

Juryvoorzitters Coralie Claeys en Sep Verboom vertellen: “De jury was vanaf het eerste jurymoment in juni onder de indruk van het collectief en idee achter Wilgentroost. De groei die ze tijdens het traject doormaakten dankzij de tips en coachings van jury en experten hebben hun verhaal nog meer versterkt en compleet gemaakt. De combinatie van innovatie, creativiteit, vakmanschap, duurzaamheid en ondernemerschap maken van Wilgentroost een totaalpakket dat alle selectiecriteria van deze wedstijd afvinkt.  

Wilgentroost is een goed voorbeeld van hoe pure ambacht tot impactvolle innovatie kan worden getild. Dit project vertaalt enerzijds het meer natuurlijk omgaan met de uitvaartsector in een hedendaags concept. Anderzijds werden de klassieke urne en het traditionele vlechtwerk uitgedaagd en vertaald in een moderne, fijn gevlochten urne en wandurne. De moderne vormgeving in combinatie met een eeuwenoude techniek die Wilgentroost aan de dag legt, is exact waar de BKRK-award naar streeft.”

Twee veelbelovende runner-ups 

CAMILLE CHAMPION met PAPER WEAVING KIT 
Het Twist and Roll-project van Camille Champion brengt de traditionele Koreaanse Jiseung-techniek van het papierweven weer tot leven. De DIY-kit leert oude kranten tot koorden rollen om te weven tot objecten. Duurzaamheid, creativiteit, vakmanschap en teamwerk in een educatief jasje. 

Jurylid Pascal Cools zegt: “Camille brengt met haar Paper Weaving Kit een knap staaltje social design waarbij het gebruiken van een eeuwenoude Koreaanse vlechttechniek wordt vertaald naar onze maatschappij door krantenpapier te gebruiken i.p.v. het traditionele papier. De kit is creatief en esthetisch goed uitgedacht en enthousiasmeert de gebruiker om creatief aan de slag te gaan met ambachtelijke technieken: verven, lijmen, papierpulp maken en natuurlijk vlechten. Dat kunnen wij als juryleden voor een wedstrijd als de BKRK-award alleen maar toejuichen.” 

STUDIO PART met TENIR 

Het ‘living furniture’ van Studio PART biedt een natuurcoöperatieve oplossing voor buitenmeubiliar in de publieke omgeving. Hun groeimallen worden begroeid met gevlochten levende wilgentenen. Zo wordt op een natuurlijke manier zitmeubilair gevormd. Na verloop van tijd wordt de wilgenstructuur zelfdragend en kan de groeimal worden verwijderd. Dit ambacht versterkt de band tussen mens en natuur en wijst ons de weg naar een duurzame toekomst.

“Studio PART gaat met TENIR intensief op zoek naar de beste manier om levende wilgen te vlechten tot een stoel of ander meubilair in een publieke ruimte. Het is een heel doordachte studie waarbij verschillende elementen in acht worden genomen: type wilgen, vereisten van de mal, hoe het meubilair gebruikt zal worden, alsook het businessmodel. De jury ziet hierin heel wat mogelijkheden voor steden en organisaties die zich groener willen profileren”, aldus jurylid Veerle Windels.

Jury met kennis en expertise  

Dankzij de gedeelde visie van een professionele jury met belangrijke expertise in de sector kon VAKlab de geselecteerden opnieuw een inhoudelijk sterk traject aanbieden. Coralie Claeys, CEO van meubelmerk Vincent Sheppard, vormde samen met Sep Verboom, ontwerper en oprichter van het platform Livable World, het voorzittersduo van deze wedstrijd. Aangevuld met mode- en designjournaliste Veerle Windels en Pascal Cools, managing director bij Flanders DC, vormden zij een sterke jury met de nodige kennis van zake. Voor deze editie kon Bokrijk ook op de expertise van heel wat experten rekenen, onder wie allround vlechtwerkvormgever Esmé Hofman en multidisciplinair ontwerper Alexander Marinus.  

 

Subscribe to the newsletter