1895, een rampjaar voor de trein?
In Parijs knalt in 1895 een stoomlocomotief met zijn wagons op spectaculaire wijze doorheen de gevel van station Montparnasse naar buiten, pardoes het straatbeeld en de fotografiegeschiedenis in.
Emile Levassor wint de allereerste echte autorace ter wereld. In zijn Panhard Phénix legt de Franse ingenieur de 1178 kilometer tussen Parijs en Bordeaux af op goed twee dagen tijd. Toch is Koning Auto op dat moment niet meer dan een pasgeboren prinsje. Levassors Panhard en andere automobielen zitten de trein voorlopig niet echt op de hielen qua snelheid, comfort en betaalbaarheid. De spoorweg zal nog enkele decennia veruit het populairste vervoermiddel voor langere afstanden blijven.
Meer dan een eeuw later spreekt de trein nog bijna net zo tot onze verbeelding als aan het einde van de 19e eeuw. Geen wonder dat hij ook toen al op kindermaat werd geproduceerd.
De Winterlicht-attractie Metro werd in Frankrijk gebouwd in, jawel, 1895!
Afbeelding: beroemde foto van de treinramp in (en uit) het Parijse station van Montparnasse, 1895.