Skip to main content
Kontour van PinkOliv

Online Passe-Partout - Ambacht en innovatie met PinkOliv

Op donderdag 9 maart vond de online lezing plaats, gegeven door het designbureau PinkOliv. De personen achter het bureau, Stefan en Annelies gaven ons een inkijk in hun werking. Met hun merk Kontour vertrekken ze vanuit gebruikte en afgedankte fietszadels om een nieuw product te creëren. Dankzij de integratie van digitale processen blijft het voor de klant mogelijk om betaalbare en unieke producten te kopen.  

Kontour van PinkOliv

Online Passe-Partout - Ambacht en innovatie met PinkOliv

Het designer duo begon de lezing over het ontstaan van PinkOliv in 2003. Het ontwerpplatform is vooral ontstaat uit de behoefte om aan zingeving te doen. In het begin deden ze vooral mee aan ontwerpwedstrijden, maar al snel ontdekten ze de kracht van storytelling en waardecreatie. Hun project ‘Tulp’ is hier een prachtig voorbeeld van. Hun missie was en is om bedrijven te helpen bij de ontwikkeling van zinvolle merken en producten en de introductie ervan op de markt. Het duo haalde enkele voorbeelden aan, zoals de samenwerking met Sven Nys.  

Na heel wat samenwerkingen, beseften ze dat ze ook graag zelf iets op de markt wilden brengen, en zo zag het sportkledingmerk ‘NODRUGS’ het levenslicht. De nood aan verandering zorgde ervoor dat PinkOliv het merk verkocht en op zoek ging naar een nieuwe invulling.  

In 2020 ontstond Kontour. Na de overname van een restauratiebedrijf/merk begon het duo meteen aan de merkgeving van het label Kontour. De eerste en belangrijkste vraag was hierbij: wat gaan we allemaal doen en hoe gaan we waarde creëren? Ze wilden net zoals de vorige eigenaar nog steeds fietszadels restaureren maar ze voegden heel wat lagen toe. Waarom fietszadels? In België worden jaarlijks zo’n 500.000 fietszadels afgedankt. Kontour restaureert deze zadels volledig van a tot z, een arbeidsintensief ambacht. Daar stoppen ze niet, ze maken bijpassende accessoires en zo krijgt hun product meer waarde.  

Hoe maken zij het verschil? Dat begint deels bij het designer duo zelf, ze doen wat zij leuk vinden én waar zij energie van krijgen. Ze maakten van Kontour een echt merk met diensten en innovatieve producten. In plaats van restauratie maken ze eigenlijk een volledig nieuw product. Ze beginnen met het maken van een digitaal ontwerp waarna ze zelf ambachtelijk te werk gaan. Aan de hand van verschillende digitale toepassingen, zoals 3D printen en lasercutting, kunnen ze unieke stukken vervaardigen (denk aan een persoonlijke tekst graveren, textuur toevoegen...). Volgens PinkOliv zijn digitalisering en technologie niet alleen middelen om processen te versnellen, maar ook om een persoonlijke band met een product te creëren. De technologieën waar PinkOliv gebruik van maakt:  

  • Digitaal ontwerp  

  • 3D printen  

  • Lasercutten  

  • CNC milling / graveren  

Na 3 jaar Kontour hebben ze een goede voeling met wat de markt wil. De volgende stap voor het deisgnbureau is de realisatie van enkele volledig aanpasbare basismodellen. Ze gaan ook een stap verder in de merkbeleving, van het bieden van service naar Kontour als merk en productbeleving. Consumenten moeten het gevoel krijgen dat ze meer krijgen dan het product alleen.  

PinkOliv is van mening dat de toepassing van verschillende technologieën een ambacht versterkt, en ervoor zorgt dat dit ambacht ook kan blijven bestaan in de toekomst. Wat denk jij?  

Subscribe to the newsletter