Museumwerking

De sixties

Terug naar de tijd waarin de pechstrook van de autostrade diende om te picknicken, de zondagmissen overbevolkt waren en drugs alleen bestonden in Amerika… Een tijdperk boordevol omwentelingen. Heb je de jaren 60 meegemaakt en mis je ze? Of heb je deze periode gemist en wil je ze graag meemaken? In Bokrijk komen ‘De sixties’ weer helemaal tot leven!

De sixties

Binnenkijken in De sixties

De verhalen en gebeurtenissen uit de jaren 60 komen op een interactieve manier tot leven in levensechte decors: van woonkamer tot cinema, van kapsalon tot elektrowinkel.

Je krijgt een paspoort uit die tijd en neemt zo de virtuele identiteit aan van een verzekeringsagent, stewardess, gastarbeider… uit deze periode. Er zijn meer dan 90 verschillende versies, waaronder ook verhalen van wielrenners uit de jaren 60 of mensen uit hun entourage, anderstalige identiteitskaarten in het Frans, Engels en Duits en speciale pasjes op kindermaat. Deze identiteitskaart maakt jouw bezoek aan ‘De sixties’ nog realistischer. Via interactieve beeldschermen ervaar je grote en kleine gebeurtenissen door de ogen van je personage. Dit maakt je beleving compleet.

Wielrennen

Wielrennen

De Kannibaal in je wiel

Tom Boonen was nog niet geboren, truitjes waren van wol en elke renner die niet ‘de Kannibaal’ als bijnaam had, verdiende vooral met kermiskoersen zijn brood. Regende het? Dan moest je plastic zakken over je schoenen trekken of met natte voeten naar de finishlijn trappen. 

Lees meer

Telefoonkot

Telefoonkot

Vóór de gsm en het internet alomtegenwoordig werden, zijn de telefoon en het telegram de snelste manier om te communiceren. In de jaren zestig raakt telefoneren goed ingeburgerd. 

Lees meer

Alternatief café

Alternatief café

De wilde jaren

Jongeren zetten zich vierkant af tegen de welvaartstaat. De vaak ludieke acties van de hippies en beatniks groeien uit tot een stevig politiek protest. Nieuwe sociale bewegingen zien het licht. Het decennium, geboren in goedgelovigheid en gehoorzaamheid, eindigt op de barricaden van de sociale kritiek.

Lees meer

Jeugdkamer

Jeugdkamer

De geboorte van de teenager

Omdat de gezinnen het financieel breder hebben, zijn steeds minder kinderen verplicht om op hun veertiende te gaan werken. De jongeren gaan naar school, volgen muziekles, ze krijgen de tijd en de ruimte om ‘jong’ te zijn. De teenager en de jongerencultuur zijn geboren. 

Lees meer

Woonkamer

Woonkamer

Samen voor de buis

De woonkamer wordt het kloppende hart van het huis. Familie, buren en vrienden kijken er samen naar de nieuwe televisie. De ‘beste of goede kamer’, die mensen vroeger reserveerden voor het bezoek, verdwijnt langzaam. 

Lees meer

Keuken

Keuken

Koken in een handomdraai

Mixen, mengen, kneden of snijden, voor alles is er een apart elektrisch toestel. Huishoudelijk werk wordt minder vermoeiend en neemt minder tijd in beslag. Steeds meer jonge huisvrouwen gooien de schort over de haag en gaan uit werken.

Lees meer

Reisbureau

Reisbureau

De wereld is een koffer groot

Steeds meer Belgen gaan op vakantie. In 1955 is dat nog één op de vijf, in 1965 zijn het er al dubbel zo veel. De reisindustrie wordt big business. In haar reclamefolder lonkt Boeing Jetliners naar de Belgen die voor hun vakantie de grens over willen: ‘De wereld is nu ’n koffer groot!’

Lees meer

Bankkantoor

Bankkantoor

Geld lenen is sparen

Voor het eerst kunnen ook modale Belgen wat spaargeld opzij zetten. De stijgende welvaart leidt tot een ongeziene expansie van de banksector. 

Lees meer

Cinema

Cinema

Toppers in de cinema

De Europese film verkent nieuwe paden. De Franse nouvelle vague geeft de toon aan. De personages van Chabrol, Truffaut en Godard met oa. de baanbrekende films A bout de Souffle(1960), Jules et Jim (1962) en La Femme infidèle (1969) geven uiting aan de maatschappijkritiek van de jonge filmmakers. In Italië zijn Fellini en Antonioni koplopers van een onconventionele mise-en-scène en een nieuwe verteltrant.

Lees meer

Mode

Mode

Op de barricades in minirok

In de prille jaren zestig oogt de mode nog erg fifties: de slanke taille blijft het silhouet bepalen. Jurken in vloeiende lijnen of mantelpakjes gecombineerd met hoed, handschoenen en naaldhakken staan chique.

Lees meer

Architectenkantoor

Architectenkantoor

Iedereen zijn eigen huis

Een eigen woning is kort na de Tweede Wereldoorlog voor de meeste mensen nog een onbereikbare droom. Daar komt in een recordtempo verandering in. 

Lees meer

Kapper

Kapper

Naar de coiffeur

Van korte coupes en ragebollen tot torenhoge suikerspinnen, al dan niet met valse haren erin: vrouwen experimenteren volop met hun kapsels. Ook jongens houden het niet bij de traditionele coiffure. Een kappersbezoek wordt voor velen iets om naar uit te kijken. Kapperszaken floreren! 

Lees meer

Elektrowinkel

Elektrowinkel

Het volautomatische huishouden

Een televisie voor iedereen! En een vaatwas, een wasmachine, een stofzuiger, een mixer, frituurpan, koffiezet, eierkoker, koelkast, diepvriezer, wafelijzer, fruitpers, haardroger, scheerapparaat: én, én, én! Elektrische toestellen worden stilaan betaalbaar en iedereen wil er één. Wie niet meteen de volle prijs aankan, koopt ze op krediet.

Lees meer

Supermarkt

Supermarkt

In de ban van de supermarkt

In 1957 opent Delhaize de allereerste supermarkt in België op het Flageyplein in Brussel. Een jaar later doet de eerste GB (Grand Bazar) de deuren open in Antwerpen. Verbazing alom: het vlees in plastic folie, de winkelkarretjes, de kassatickets, de tl-buizen… werkelijk alles in de supermarkt is ‘modern’.

Lees meer